který do ~iroka líčí rozklad a konec blouznivé sekty adamitské na Skutečsku, provedla důmyslný důkaz, že občanská svobodomyslnost XIX. věku postupně rozrušuje náboženský odkaz minulých dob; v "Jiřím Smatlánovi" (1906) dospěla až na pokraj našich dnů, kdy se nauky socialistické stávají posledním útulkem lidových myslí nábožensky hloubavých. Zároveň však ve všech těchto skladbách z lidové psychologie, doplněných ještě povídkami "Dvě stařenky" (1909) a druhou řadou "Úlomků žuly", dala svým ostře a důsledně kresleným postavám prožívati tragiku podobnou oné, jakou sama zkusila na životní pouti ženy statečné a ušlechtilé. Neklidné hledání pravdy v jejích různých formách nepřineslo štěstí ani nestálému Smat1ánovi ani povahově tak odstíněným "dětem čistého života", a také věčný ilusionista Drašar došel za svůj idealismus vlastence a konstitučního horlitele jenom zklamání. Všichni tito hrdinové, zcela prostí jako Jan Jílek, Jiří Smatlán, žebrák Pakosta, nebo složitější jako sourozenci Kvapilovi z "Dětí čistého živého," Drašar-Michl, trpěli příkoří za svou snahu po povznesení do končin Ducha, a nejbystřejší z nich musili na konci života nahlédnouti, že služebníkům Světa a Těla se daří daleko lépe než vyznavačům a hlasatelům myšlenky, že všecko lidské usilování vyznívá marností a zklamáním, že pravé radosti nepřináší ani smyslový požitek ani únik do oblasti ideí. Tento názorový pesimismus, nerozlučně vetkaný do psychologie postav i do románového děje hlavních d'::l Terézy Novákové, stojí osamoceně netoliko v lidopisné próse české, ale v naší literatuře vůbec a jest hořkým výtěžkem životních zkušeností ženy stejně opravdové jako nešťastné. Spisovatelka dovedla svým pracím dáti pevnou a životnou formu, s níž se nemohou rovnati ani .Jiráskovy romány, založené v celku kronikářsky, ani Holečkova nepřehledná a rozběhlá skladba, nedospěvší dovršení a konečného shrnutí. .Te-li "Drašar" psychologickým prohloubením monografického románu, jehož jedrlOtlivé tVl" T J'l k" lOv, i!'o tl'" N Lob v tě" s upne s U)I "an I e '''. In ~ma an , " a I rove grun , znamenají "Děti čistého živého" zdařilý pokus o román hromadný, kde lidové kolektivum nese děj, ale kde jedna postava doplňuje a perspektivicky objasňuie postavu druhou, takže čtenáři se dostává obrazu duše celého kraje v časovém úseku a v kulturní jednotě; "Děti čistého živého" náležejí k vrcholům české dušezpytné prósy realistické. Všecka tato díla jsou prosycena moderním psychologickým poznáním, neohroženou novodobou láskou k pravdě i nejtrapnější, u žen nezvyklým pochopením pro život smyslový a pudový. Při tom z nich přece mluví obě úhelné zásady národní romantiky, jak 10