okolí při činnosti lidumilné a osvětové. A hle, tyto figurky v jejím klidném, úsporném a účastném podání žijí plnějším životem než sentimentální její hrdinky z inteligence, naznačujíce, že v autorce dřímá ukryta budoucí realistka. Aby se tyto utajené síly uvolnily a zvláště aby se projevily v látkové oblasti, do níž ji ode dávna lákal básnický příklad Karoliny Světlé, totiž v okruhu duchovního života venkovského lidu, bylo třeba dalších složek vývojových. Upozorněna národopisným hnutím na Moravě, jala se v okolí Litomyšle studovati nejprve kroj, byt, zvyky venkovanů a konala tato studia způsobem nejen svědomitým, ale přímo odborným; tento realistický postup vyvažoval základní romantický názor, že se v lidovém umění a životě projevuje a zachovává sama duše národa a že lid jako činitel hromadný jest původním tvůrcem svých kulturních projevů a památek. Nezůstala však při povrchu a vedena svým starým, ale stále mohutnějícím zájmem o náboženskou, zvláště reformační minulost národní, jala se zabývati náboženskými poměry ve vesnicích na Litomyšlsku, Poličsku a Skutečsku, které procházela se zápisníkem v ruce, věrně a spolehlivě zaznamenávajíc nářečí i pořekadla, tradici ústní i vzpomínky historické, hotova z těchto ověřených jednotlivostí sestrojovati obrazy lidové 1'1mtečnosti, plně tkvící v kraji i v dějinné souvislosti. Tyto její první "obrazy podle skutečnosti z nejvýchodnějšíct 'Cech", psané počátkem let 90. a shrnuté až r. 1902 v knihu "Úlomky žuly", jsou vzorným příkladem dokumentárního realismu lidu- a kraj opisného, který leží na rozhraní národopisu: z blízkosti vypozorované postavy neb malé životní příběhy se reprodukují skoro beze změny a hlavně bez patrnější účasti komposičního daru básnického; etnografické jednotlivosti zvykoslovné, krojepisné a dialektické se hromadí stejně jako líčení přírody, z níž lidové typy přímo vyrůstají; nikde neběží o složitější životní otázky a hlavně do oblasti náboženských a mravních vztahů se spisovatelka, lpící na zevní realitě, doposud neodvažuje. Musila prožíti a protrpěti nejosudnější události, aby uzrála pro tento vzestup. Šestiletí, které leží mezi jejím návratem do Prahy (r. 1895) a tragickou smrtí prvorozeného, vynikajícího syna, naplněno jest významným obohacením rozumovým. Činnost feministická, soustředěná hlavně ve výborném časopise "Ženský svět" (1897-1907) vedla Terézu Novákovou k tomu, aby se od zálib historických a národopisných obrátila ke studiu otázek společenských a mravnostních, na něž kladly tak závažný důraz Masarykův realismus a české hnutí pokrokové; to ji zblížilo znovu s literaturami a kulturami germánskými, v nichž si román Dickensův, 8