tento venkovský lid v okolí Litomyšle, tehdy ještě velmi zachovalý, studovati, natož chápati. Tím horlivěji se zabývala hledáním plnějšího obsahu svého ženství a brzy stavěla sobě i svým družkám, které kolem sebe shromažďovala, nový úkol: proti pouhé citovosti, ano, sentimentalitě, jež se vyčerpává na konec sebezbožněním neb požitkářstvím, zdůrazňovala na ženě rozumové uvědomění a vzdělání, které dychtivě a pokud možno soustavně, ne-li naukově, poznává život a svět a vede k blahodárné činnosti pro jiné a pro veřejnost, jak tomu byla v rámci obrozenecké romantiky vlastenecké právě na litomyšlské půdě učila jedna z prvních českých spisovatelek, M. D. Rettigová. Takto se uprostřed let 80. v Teréze Novákové vyvíjí z romantické blouznivkyně hlasatelka činorodé energie ženské; horující krásnilku nahražuje v ní praktická bytost, usilující o veřejný pokrok a kulturní organisaci; rozháraná osobnost světobolné žákyně Byronovy, jež se zalykala vlastním hořem, někdy bezpředmětným, sahá od r. 1882 soustavně k peru spisovatelskému, nejen aby se vyzpovídala, nýbrž také aby zobrazovala skutečnost kolem sebe; ke spisovatelce beletristce se přidruží po několika létech publicistka, která promyšleně vychovává ženy k vzdělání, uvědomělosti a samostatnosti. První povídky Terézy Novákové z let 80. a ze začátku let 90., zahrnuté do knih "Z naší národní společnosti" (1887), "Z měst a ze samot" (1890), "Kresby a črty" (1891) a "Tři ženské podobizny" (1897), jakož i "Maloměstský román" (1890) a svéživotopisná skladba "Z jarních dob" (1891), nerazily v české literatuře nových cest a neměly také valného úspěchu. Jako většina pozdních prací učitelky Terézy Novákové, Karoliny Světlé, jsou to povídky důsledně tendenční a podřizují své vypravěčské umění, jež jest potud zcela 'nedokonalé, záměrům výchovným neb osvětovým. Mladé ženy a dívky, jež jsou většinou jejich hlavními hrdinkami, léčí se v nich z upří1išené citovosti, z dobrodružné romantiky představ a smyslů, ze samolibého uctívání vlastního já, aby se staly platnými manželkami, matkami, uvědomělými dcerami národa, učitelkami pokroku: ovšem, mnohé z nich trpí touto léčbou, kterou na nich často provádí maloměstská a malodušná společnost, romantickou básnířkou nenáviděná a často satiricky stíhaná. Avšak vedle těchto osamocených, rozervaných a jakoby ze společnosti vyloučených postav líčí Teréza Nováková již na počátku své literární dráhy jiný okruh: svět malých lidí, jak jej shodně se Smilovským poznávala v zachovalé Litomyšli, jak se k němu zvláště přiblížila, když navštívila venkovské příbuzenstvo svého manžela v jižních Cechách, jak se s ním setkávala ve svém 7