odsunujíc měšťanstvo a inteli1{enci; kde žena výdělečně činná a pohlavně uvolněná nadobro přetváří někdejší rodinu, vztahy erotické a celé ovzduší citové. Noví mladistvě svěží, ale kulturně rozpačití plebejci vnucují literatuře nejen obsahový ráz, ale i vkus. často pochybný, a demokratická teorie o právu Marsyově v písemnictví je v tom vydatně podporuje: román se blíží novinové reportáži, detektivní a kriminální {{enre působí vydatně na výpravnou prózu, kinemato{{raficky rychlý spád a filmově názorná makavost zmocňující se tohoto písemnictví o lidu a pro lid, které si píše někdy na vlajku cizí, u nás však dávno samozřejmé heslo populismu. Zlidovělý naturalismus, který načerpal nové odvahy z obecných úspěchů K. M. Čapka-Choda, došel nejdůraznějšího výrazu v rozsáhlém románovém díle Čapkova krajana Jana Vrby a Čapkova následovníka Emila Vachka, kteří na sebe upozornili již před válkou; proti venkovanu Vrbovi stojí Vachek jako epik velkého města a jeho periferie. V Jan u Vrb o v i, brutálním naturalistovi deterministického názoru, jest ukryt básnický naturista s vzácným darem vciťování se do přírody, jenž ho osvobozuje. Ze šťastného sdružení lesnického znalce a impresionistického pozorovatele vznikají jeho přírodní obrazy o lesích a zvěři v autentickém osvětlení všech ročních časů i denních dob, které někdy narůstají v monumentální báje ve{{etativního i animálního dění; z ostatní rozlehlé produkce Vrbovy se jim nic rovnati nemůže. Oni se podle látky dělí rovnoměrně myslivec z různých koutů československého polesí a chodský sedlák nové doby; jejich sociální typy určované zčásti povoláním, zčásti hospodářskospolečenským převratem soudobým předvádí a románově rozvíjí Vrba spíše v dřevorytových obrysech než s jemnou psycholo{{ií. V selském románě přehodnotil zidealisovaný obraz tradičního Chodska, stavěje se nejen proti Jiráskovi, jemuž čelil rozměrnou skladbou historickou vyrost· lou na opačném názorovém i uměleckém pólu než valdštejnské trilof{ie Durychovy, ale i proti svému krajanu a 86