dem do duše davů odhaduje, jak se tvoří vojenské těleso, vlastní to nositel válečných dějů, ale stejně pronikavou analysou ukazuje, jak se tato vyšší jednota rozkládá a porušuje a roztříštěna v různorodé prvky nastupuje svůj návrat do všedních poměrů, kde za demokratických řádů, posvěcených sociálním svědomím, nebude československého občana nic svádět, aby se dal okolnostmi strhnout kdy k heroismu. Realismus živý a účastn:Ý, vydatné debaty pokrokového zbarvení, střízlivě deterministické pojetí života dodávají věrojatnosti Koptovým oběma románovým kronikám, přednášeným na rozdíl od Medkova lyrismu tónem tlumeným, zdrželivým a jaksi zatrpkle resiJ{novaným. Ve výpravných knihách pozdějších, jež se vypracovaly až k důmyslné formě skladbiček rafinovaných, někdy i rámcových, se Kopta osvědčil dušezkumcem lidových typů, plastických i přesvědčivých v teplé srostitosti; zvláště su/{estivně umí autor na čtenáře přenésti svou účast s hříšníky a kajícníky, které osud zapletl do traf{ické problematiky, řešené opětovně F. X. Svobodou, doprovázející vztah pravdy a lži, zastřené skutečnosti a vtírající se druhé podoby, pravé tváře životní a obecně přijaté konvence o ní. Josef Kopta jest mezi epiky české vojny nejvýznamnější vypravěč, jenž přispěl k slovesnému poznání a podání české skutečnosti poválečné; i kde nepodal vyzrálých uměleck.ých děl, vytvořil pozoruhodné a průkazné dokumenty společenské. Jako zpravidla v dobách, kdy se dokonává sociální a mravní přerod a kdy spisovatelé se cítí přímo zavaleni látkou novou, složitou, nezpracovanou, vítězí obsah nad formou, syté výseky ze života se tlačí místo básnického zpracování, mravoličná reportáž nahrazuje skutečnou románovou epiku - tehdy naturalismus se vždycky znovu uvazuje ve svá práva průpravného tři· di tele látkového. Tak jest tomu i v literárních Čechách popřevratových, kde nadobro odumírá bývalá vesnice s tradičními selskými řády, kde se tovární dělnictvo nadané politickou mocí a doprovázené drobným proletariátem zvednuvším se ze sociálního dna, hrne do popředí, 85