střídavšího trpnou požívačnost novoromantickou, skrze ni uprostřed tolika relativistů vyslovuje svou činorodou víru v Absolutno. blízkou mravněnárodnímu rytířství Dy. kovu. Jak jednotlivci, desorientovaní dobou, se propra· covávají i vychovávají pod válečnými prapory nepřátel· skými a spojeneckými k heroismu; jak v nekonečných de. batách, vedených s dialektikou co nejúplnější sami sobě i svým skeptickým odpůrcům ozřejmují. že bez hrdinství nelze života ani čestně zachránit; jak silou svého odhod. lání zapalují zástup, odkud se jim ozÝvá na souhlas sama lidová vůle, tryskající z plemenných hlubin; jak svou od· vážnou koncepci branného heroismu vystupňuií v chilia· stický sen zbroiného osvobození Slovan.,tva vůbec a jak nakonec v rozkladu svých válečných sil při návratu do vlasti musí nahlédnouti ničivou převahu střízlivé skuteč· nOMi nad požadavky a přeludy junáckých srdcí - tot ob· sahem románové enope;e Medkovy. po klesající. hlavně v částech di.~kusních, občas v kroniku. ale opPt nozve· danou vanutím nadšenpho lyrismu. Ne;ři.,t~í ukázky své renecanční eniky. do zlata roználené sluncem opojného vitali.c1'l1Jt. který se však co chvíli zatřese v bU1'kosti smrti, podnl M edpk v drobnvch nracích nove/i-tickÝch, nezapí. raiících nikdy lyrických sklonů milovníka slova vznosně přebu;elého. J o s e f K o pta, v němž se spisovatel narodil tepr1Je za světové války nod asijskou oblohou, nebÝvá neprávem prohlašován za Medkova nrotirhůdce; bylo by to natrno, ani kdyby nebyl s pentalotlií Medkovou o anabasi česko· slovenského vojska soutěžil podobně rozsáhlými zevrub· nými a dokumentárními letonisy. Zde názorový kolektivi· sta. vykládající válečné děje jako vÝtvor hromadného tě· lesa lidového, zde oddaný a krajně shovívavý obdivovatel malpho člověka, vychovaný ekstatickým humanism.em ruského písemnictví, zde nepokrytý ctitel socialistické re· voluce provádí s paradoxním nadšením pro střízlivost důkaz o zbytečnosti. marnosti, ano, škodě hrdinství, o absurdnosti velkých snů utopických, o nutném neúspě· chu každého vypiatého individualismu. Bystrým pohle· 84