k pointě a /{nomičnosti; po obsahové stránce pak téměř výhradní zájem o otázky svědomí a odpovědnosti. Pak velká balada v próze s látkou staré tradice a důsledně symbolického vykořištění nachází výraz pro básníkovu nejosobnější a v podstatě romantickou moudrost o touze po velikosti vždy zrážené realitou, výraz přímo puristický, skladný a klasicky úměrný námětu. Za světové války, kdy Viktor Dyk uzrává lidsky a básnicky, časová satira a parodie v ruském rouše přerůstá v románovou tra/{edisvědomí a současně typický osud rodiny, stojící na křižovatce národů a států, nabývá kolektivní platnosti evropské, jsa domyšlen politicky, zároveň však - v téže chvíli, kdy se mravní myšlení a cítění Dykovo dopíná skutečné traf{ičnosti, zraje a zlátne jeho humor projevovaný při návratu k látkám studentského mládí. Tehdy bylo možno sáhnouti pevnou a zmužnělou rukou po starém plánu románové skladby politické, jejíž látku změněná perspektiva dějinná posunula do pravého světla; ve vztazích soukromých i společenských bylo lze nositele i oběti velkého kolektivního zápasu národního souditi zároveň spravedlivě a laskavě; dialektický proces vývojový se sám plnil teplou konkrétností života typicky dosažného a myšlenkově závažného. Viktor Dyk však odchází náhle, nedokončiv mohutného plánu, který nejen látkou a ideově i formálně měl prokázati spojení staré a mladší f{enerace, romantických idealistů a realisticky vychovaných synů ze soumraku století, rozpolcených mezi impresionismus a ironičnost. Ze spisovatelů-mužů byl zanícen 1Jedle Dyka jediný touhou zasaditi román o individuálních osudech do rámce politicky historického, I van O I b r ach t, jako Dyk zároveň a publicista i básník, jako Dyk poeta kořenů vlastně romantických, jako Dyk uctí va tel hrdinství, dobrodružnosti, skalistých hor a máchovských lesů. Dykovský kult národního státu vyměnil Olbracht za zápas o práva a moc dělnické třídy, ale při tom i on jest v literatuře vlastně individualistou, který staví do popředí svých románových skladeb vždy jednotlivce silné odvahou k mrav 68