tem nekonečné vlny životní posvěcuje autorovo dílo, značně rozsáhlé a také cenou různorodé, jehož mělčin a písčin netřeba zatajovati; ale měšťanský realismus český nestvořil nad ně epických prací opravdovějších. Jenom v nemnohých případech se ukázal realistický román mravoličný také soudem nad společností měšťanskou, nad její morálkou i jejími konvencemi; mnohem častěji, líče a vykládaje ji, sloužil zároveň jejím potřebám a zájmům. Ale jako v pokolení předchozím Jan Lier poznali také nyní někteří spisovatelé právě v této samolibé a spokojené oblasti omezenost obzoru, zatuchlost názorů, úzkoprsé zápecnictví a jali se proti tomu všemu pro testovati jednak ironií a satirou, jednak konstruktivními pokusy o vyšší společenskou úroveň, nad níž by, nejinak než ve Francii, zpravidla idealisované, sršel esprit, jiskřilo světáctví, vířila pohlavní rozkoš a umění skutečně splývalo s životem. Vedle temperamentního erotika svítivé elegance a pohrdavého vtipu O t o k a r a A u . ř e dní č k a a shovívavého líčitele mravů i nemravů bohémy a měšťanstva, K a r I a E n K e I m ji II e r a pokračoval na této dráze Lierově pražský novinář, opojený pařížanstvím s marnou snahou překonati v sobě společenskou překotnost parvenua, V á c I a v II I a dík, jenž vyšel z pražského genru skoro herrmannovského, ale opustil bezpečné poznatky z obchodnické city svého rodiště pro smělé fikce o politických i uměleckých dobyvatelích salónů i srdcí; jeho vytouženému světu stupňovaného životního rytmu chyběla pravdivost, jeho knihám pevnější stavba a jemnější psychologie. Vytýkali-li kritikové české realistické próze výpravné neosobnost popisů a střízlivost podání, převahu živlu rozumově rozjímavého a mravně tendenčního, proměňování osudů v pokusy z lidské biologie a dějů v důkazy společenských tezí, volali zároveň po básnických temperamentech, po citlivých a vnímavých osobnostech uměleckých, po odvaze násobiti trpnou skutečnost odrazem, který ponechává v duši skutečně tvůrčí. V tom smyslu se čím dále častěji ozývalo heslo románového impresio 46