bohužel nedokončené letopisy jihočeského selství, ne· našly pokračovatele, za to však závažného kritika, který odpověděl tvořivým činem: J i n dři c h Š. B a a r posta· vil proti jeho reformačnímu typu hloubavého sedláka opo· sičního svůj protilehlý ideál katolicky věřícího venko· vana, pokorně oddaného do vůle boží a čerpajícího ne· menší sílu ze spojení s Bohem než ze spojení s půdou; sám kněz lidumil, jenž lépe než kdokoliv z jeho vrstev· níků znal mravní i společenské krise venkovského duo chovenstva, zachytil ve svém účastném a střídmém rea· lismu po Šmilovském nejlépe postavení katolického fará. ře uprostřed katolického lidu. Tento názor křeslanství shovívavého, ba úsměvného, jež hledá i nachází duchovní hodnoty v zdůvěrnělém světě smyslovém, vyjádřil též Baarův chodský krajan Jan F ran tiš e k Hru š k a, který mínil býti jenom národopiscem a objevil se poetou jadrné a kořenné prózy hlavně Mnomické; s jeho bajkami může soutěžiti z příbuzných druhů leda šlastný pokus Jan a K a r a f i á t a o zvířecí báji broučkovskou, ozařo· vanou laskavým křeslanstvím biblickým, v němž dětská prostota čisté mysli se dobře snáší se záměry mravo· učnými. Teréza Nováková, která uzrála pozdě, vyšla z citového a myšlenkového subjektivismu své milované učitelky K. Světlé, ale překonala jej. Na vrcholu svého tvoření od· kázala všecek titanismus ducha a srdce pozdní byronist· ky s rozhledem ženské intelektuálky výhradně do lyric· kých próz, v nichž její výkřiky a vzdechy se zhutňují v aleMorie a symboly a při tom přelévají svou nyvou melo· dii do jazyka jemně pěštěného. Lidopisné její povídky, které pouze ze začátku mohly býti, a to hlavně látkově, srovnávány s úzkými mravoličnými obrázky V I a sty Pit tne r o v é, založeny jsou na krajní empirii, jež do lidu nevnáší nic z vlastního duševního života; sotva v nich přerostl zájem dušezpytný nad obsahem národopis· ným, vynutily si formu románu. Na rozdíl od velkých skladeb Světlé převládá v nich nad konflikty citově mrav· ními živel intelektuální, jímž se lid vřazuje do ideových 38