hled zdá a to i u oněch kronikářů neb psycholoKů venkova, kteří názorově stanuli na pólu opačném. V druhé polovici let osmdesátých za matného rozbřesku realismu, kdy toto heslo označovalo brzy kritický směr myšlenkový, brzy uměleckou metodu, obraceli dva mladí spisovatelé v drobných obrázcích a povídkách pozornost k moravskému Slovácku, které mělo pro českého čtenáře ještě půvab úplné novosti, G a b r i e I a P r e i s s o v á a Jan Her b e n. Mladičká vypravěčka z Čech přinášela do svého dočasného domova, kde lid s malebným krojem zachovával posud původní mrav i s jeho obnaženými pudovými kořeny, hlavně jen smyslovou pozornost, citové účastenství, výpravnou chut, ale především víru v člověka a důvěru v život, a to všecko se odráží v jejích světlých, nehlubokých akvarelech slováckých. neztrácejících svou svěžest uprostřed pozdější autorčiny produkce, spíše konvenční než umělecké. Pro Jana Herbena neznamenal realismus jenom metodu pravdivého a přesného pozorování skutečnosti, nýbrž i mravní soud o ní a proto jeho románová kronika rodného Slovácka v sledu několika ~enerací a v dějinné perspektivě přerůstá daleko rodinné letopisy a lidopisné dokumenty. Bartošovsky poučený znalec slováckého lidu i jeho přírody, kosmákovsky zjednodušující kreslíř skladných dědinských typů, vyprávěč široké linie podřizuje tyto schopnosti ideovému záměru, aby podal filosofii kraje, protilehlou názorům jeho konservativních učitelů: tradiční formy života lidového s vábivě barvitým a pohybově vzrušujícím povrchem byly jen škrabo.~kou staré poroby a duševního otroctví, kterou náboženský a mravní pokrok, podložený osvobozením hospodářským a sociálním, musí odložiti a kterou mladé pokolení také již odkládá. I jinde se uHerbena mění ideová koncepce v společensko-mravní pro{{ram, historicky opřený a zhusta oslabující umělecké účiny silného prozaika, který v nejšťastnějších chvílích dovede vedle epické lef{endy a pověsti lidu rozpřísti i lyrický mytus přírody. Rozpor mezi tradičními formami venkovského života, 31