aby byla vpočtena mezi klasické kusy české prózy. Klasičnost tu neznamená libovolné označení umělecké hodnoty, nýbrž uvědomělý směr spisovatele, který opravdu tvořil s estetickou vůlí a rozvahou: ctitel Goethův, věrný obdivovatel psycholo{{ie Shakespearovy, ale zároveň učelivý čtenář Go{{olův komponoval, stylisoval, směřoval k typičnosti postav i dějů. Neobešlo se to beze schemat, která hověla povaze spíše střízlivé než básnické; svádělo to často k nadnesené peda{{o{{ičnosti nejen ve shodě s programem "Osvěty", ale i s vlastním povoláním učitelským; znamenalo to příliš jednoduché zkrocení všech vášnivých sil osudu a života, jimiž tento konservativní protiromantik, sympatisující vždy se stářím a podzimem, povýšeně pohrdal. Beze sporu však skryto jest v nikoliv rozptýlených, nýbrž krajně· soustředěných kapitolách románů, a hlavně povaho kresebných p01)ídek Smilovského nejvíce uvědomělého umění ze vší prózy, napsané pery Májovců a Osvětářů, a to od {{nomického výbrusu jazyka, krajně osobitého, až po plastickou modelaci postav, vyvážených mistrem karakteristiky z plnosti malých měst i venkovských dvorců za květu a vyzrávání osvícené české buržoasie. Smilovský, k němuž vedou vývojové cestičky od Němcové a od Pravdy, se odlišoval v oprávněném sebevědomí ostrou čarou od svých vrstevníků. Označoval jako svůj literární proti pól Světlou, jejíž ústřední mravní zásadu o mesianismu ženské oběti příležitostně parodoval, ale stejným právem se mohl postaviti proti Nerudovi, konservativec proti pokrokáři, klasik proti impresionistovi, oslavovatel všeho typického a trvalého proti milenci okamžiku, filosof životní zákonnosti proti uměleckému vyznavači životního paradoxu. StarostlivÝ pedagog s okázalou tváří kmotra rozumce stál tu však bez mládeže, která se shromažďovala stále četněji kolem Nerudy. Jest až na podiv, kolik si Nerudova próza dovedla v období ruchovském a lumírovském vychovat žáků, jejichž součet snad vyváží i význam jediného velikého následovníka a dlužníka Nerudovy lyriky, J. V. Sládka. Rozumělo se samo sebou, že se u něho učili způsobu pozorování a 2ěL 11