XLVI NOVA ČESKA POESIE kliniky moderní lásky, zůstal však takměř jen jejím kronikářem. Na hlučném a nemálo monotonním náJstroj i veršového umění suchého a ztrnulého vyhrál několik překvapujících variací spíše sociálního než básnického posvěcení, thematu láska a zhoU!ba, rozkoš a rozklad, vášeú a smrt a pomohl v mladém_ pokolení otřásti věrou v tajemnost a absolutnost lásky, která pro něho byla vždy jevem prostě fysiologickým. Nedovedl nalézti jiného námětu a zmize! záhy, když praskla jeho jediná struna. Nejdále odchýlil se od průměrného charakteru básnictví fiktivního a umělého, odkloněného od víru kiaždodenní skutečnosti a od závrati bezprostřední životní pravdy osamělý, bludný zjev abstrusníhu básníka ra~ového a sociálního Z(1,\falství zftc'v,:ľ., 'áhadný syn smutného kraje pod Lysou Horou, kdež problém češství žije a umírá bolestněji a intensivněji než kdekoliv jinde, Petr Bezrut:. Z;\ rlivo1c),mi kyklopskÝl(li Zd:l1i ph-r;iva,.ě khhcícb a di v(;~·c llrozicích veršů bez barevných tropll a bez wf1dných cpi thet, z,a pnm'1tiv1llmi tre~,J.:ami z kraje prosyeeného uhelným prachem a otravným dýmem. za bal'11arskou výmluvností suchých jmen, věčných dat, za otřásaj íd rhetorikou clrsniÝch, odporných fak~ů dovedl tento básník úplně odpoutaný ocl jélkékoliv slovesné tradice a takřka pudově sou\'isej ící s rodnou ra<;ou tragiky zdramatisovati bolestně vznícený, trpce zraněný národnostní cit, jejž neobyčejně stupúoval živelným pocitem sociálního útisku a jejž podivuhodně znásobil zúživ ,iej neobvykle':'Zpívaje bez přestání o beznadějném vědomí postupného vysilování a neodvrat-