XLV ÚVOD hlásil se podobně jako u Viktora Dyka souběžně sklon k intellektualismu rozkladnému a výsměšnému s prudkou a nezdolnou silou instinktivní; pruclká a úporná analytičnost vrhající se bezohledně na pohodlná dogmata a ustálené životní útvary II ryzostí a primitivností erotické vášně: bylo tu však mnohem více živlu meditativního a ideového nepokoje, ale též mnohem více vnitřních zmatků a zá;pasících protikladů než v lyrice Dykově. Bezprostřední zachmuřený individualista, proucí se nejen se společností a s bohem, nýbrž i se sebou samým odhaloval tu pevné a silné své kořeny, ztrácející se někde hluboko ve tmě lidové racy a kmenového podvědomí; pravdivý a spravedlivý cynik vrhal tu uprostřed zástupu půvabných a lživých farisejců svoje skoro samozřejmé názory, jež se v době zmatené zdály paradoxy; selský primitivista původních působivých prostředků slovesných otevřeně a hrdě zpíva1, žvatlal, protestoval i proklínal po svém drsném a jadrném způsobě, jsa z'cela lhostejný k stroj ené nádheře, slovnímu luxu, básnickému ceremonielu svého vznešenějšího okolí. Všecky jeho verše, ať sevřené lehkou a břitkou formou popěvku, ať vyhrocené do ostrých gnomických point, ať rozvolněné do nečleněných passáží živelné hymniky, ať sdružené výmluvMu formou monologu, jsou silným a důrazným, prostým a vášnivým hlasem: zpět k příl'Odě! Současně takměř s Dykem a s Holým debutoval Vladimír Houdek, energický, ač spíše nehorázný než silný lyrik jediné struny, jež chvíli zněla dosti hlasně v reakci proti artismu symbolistů. Houdek toužil býH psychologem strašné