XLlI- ÚVOD hodně složitější a výraznější. Začal prudce vrženými skizzami dojmové lyriky, v nichž obnažil svoje otrávené a rozvrácené nitro s vysokou dávkou sebetrýzně a děsu před sebou samým: tu jest stále na děsivé stopě zlých instinktů, černých pochyb, ničivých tužeb. Rozpoltí pak v záhy vyvinutém kriticismu svoji bytost: jedna půle žije, trpí, miluje, vzdává se, bloudí, ale i sní, modlí se, touží, kdežto druhá chladně a přesně pozoruje, zkoumá, kommentuj e, ironisuj e a posléze úplně odmítá. Tomuto kritickému rozumu, který má chladný výsměch a sečnou jistotu Mefistofelovu, zdá se vše tragedií marností, těžkou a bolestnou hrou stíni't a chimaer - a ledový sardonický pohled ducha takto popíraj ícího sestupuj e na dno všech číší rozkoše, všech hrobů milovaných bytostí, všech mladistvých pi-eludů, vkrádá se Jo nejšťastnějšího objetí dvou milenců. Ale básník - a v tom jest jeho význačný rozdíl od illusionistů, jakými j,sou Jan Opolský neb Jan z W o jkowicz - neprchá ve filosofickém odevzdání a v agnostickém kvietismu ze života do říše snu, illuse, mlčení, nýbrž vrhá se znovu do víření skutečnosti pro nové poznání, nové utrpení, nové rány. Pronikavě zasáihl Viktor Dyk do nové techniky veršové a reformy básnického slova. Odmítl naprosto běžnou hromadící a přeplňující methodu poetických paralelismů, širokých parafrasí, dekorativních a symbolisuj ících obrazů a provedl důsledně v řeči i ve verši zákon zhuštění, soustředění vrcholící jediným stručným a výrazným definitním obratem, skoro epigrammatickou pointou výslednou psychologickou formulí. Přiblížil se uzavi-ené a úsečné formě lidové