XLI- NOVÁ ČESKÁ POESIE Provedl-li St. K. Neumann reakční SVU] tah básnický proti fiktivnímu, abstraktnímu, umělému směru poesie symbolistní a dekadentní spíše extensi vně, má přerod a přelom, značený spřízněnými jmény Viktora Dyka a Josefa Holého, hlubší a základnější, vniternější a plnější podklad, tíhna ke změně intensivní. Hlásí se tu ostře a příkře, drsně a břitce, bezohledně a výbojně intdlekt, ale ne intellekt budující smělé a stkvělé architektury myšlenkových soustav, nýbrž intellekt boj'ivý, analytický s ostřím ironie a sark,asmu parodujících často citový vznět a spekulativní opojení. Hlásí se tu proti umělé spleti jemně odstíněných nálad pozdní kultury a proti raffi.nované soustavě složitých dojmů přeplněného vnějšího světa často nahý a ryzí instinkt, základní, nestilisov,aný projev citové bytosti, s celou tragikou a bezprostřední silou nejpodstatnějších prvků lidského vniterního života. Hlásí se tu proti barevné dekoraci věty a proti hudebním kouzlům pečlivě laděného verše, proti přepychu nádherných metafor a slavnostních epithet, jednou zas krajní a přece tak praegnantní prostota slova, úsečnost a bj"itkost přísloví, ryzost a jistota lidové písně. Ve všem tom vře, bouří, tryská sousti"eděný život, takže se zdá, jakoby z této poesie měla přímo stříkati krev; tu jest nahromaděna citová tragika jako výbušné a zápalné plyny před bouří; tu sevřena a spoutána jest životní vášet\ chladná a hluboká zároveň; tu číhá dravý a nebezpečný intellekt, aby každou chvíli vrhl se na svou obět a zaťal do šije spáry výsměchu a ironie. Viktor Dyl? jest zjev básnický i ideově roz-