XLI ÚVOD poesii St. K. Neumanna. Vyšed sám z podmračného smutku konce století, z děsu společenského i kulturního úpadku, ze stesku přejemnělé sensibili ty, z hnusu smyslů přesycených, znepokoje duše vyrostlé v krajích rozkladu, choroby, smrti; vysloviv tyto pocity a dojmy nejprudšími veršovými fortissimy prvních svých knih, vzepřel se jim záhy se svéhlavou a neohroženou bojovností krajního individualismu, v němž se nikoliv nahodile setkal s ji,ným mladým umělcem, rovněž tíhnoucím k obrození síly, životní radosti, směle energického gesta, s Jaroslavem Hilbertem. Pak přehodnotil rychle a odvážně všecka ztrnulá již dogmata školy dekadentní: rozkladný sklon k popření a zvrácení všeho promítl v symbol mohutné postavy Satanovy, která se mu však stala znamením dalšího společenského vzestupu, dionyského wzpětí životních sil, renaissančního znásobení činorodé energie; důslednou jistotu bezprostředně již blížícího se rozkladu arozv,ratu všech tradičních útvarů přepodstatnil v jásavou naději neobmezeného bezvládí, radostné anarchie, krajní svobody instinktů; z dusivého dýmu a zsinalých sražených plynů nrodemích průmyslových Gehen, v nichž bydlí bílí degenerovaní otroci práce a těžby a jež zahalují tmavá mračna kletby a pomsty - z těchto hroúvých míst dovedl vyrýsovati mohutná freska osvobozených, vítězných zástupů, spějících k novým metám života; stvořil v jazyce hýřícím barvami a jásajícím epitJhety i ve volném mocně rhytmovaném verši novou hymniku života, protiklad téměř Březinovy nádhernější hymniky filosofického snu.