XXXIX ÚVOD du všeho dění; pi"esná a přísná schopnost na dno vyčerpaných poznatků moderních věd a dokonalá konstruktivní logika vyhledávající úspěšně souvislost a souvztažnost zákonii, udržovaly jeho smělý let do vzdušných končin transcendentálních v rovnováze -- a tak mohl básník myslitel stvořiti novou, vniti-ně zákonnou soustavu mystiky, úplně odpovídající vášnivému tepu moderních srdcí a exaktnímu myšlení moderních hlav. Vrcholnou myšlenku tohoto novomystického systému, stav.i{ cího' kromě prvků moderního intellektualismu a současného empirismu také ze sta vi va taj ného poznání antického a ekst3!tického myšlení křesťanského, odhalíl kritik, jenž s největší láskou i pronikavostí včetl se do díla Březinova, "v důsledné představě evolučního' vývoje k tajemné Vůli za stálé součinnosti všech součástek vesmíru, za vnitřní jednoty veškerého tvorstva, veškerého dění i myšlení." Tato idea sama není u Březiny naprosto suchou abstrakcí, není mrtvou logickou pravdou, nýbri daleko spíše hymnickou včtou, zpívanou nadšeným knězem tváří v tvář veliké životní oběti vesmírn - proto již znamená poesie Březinova nejvyšší potenci básnického pathosu, nejmocnější renaissanci hymniky, svrchované vítězství hieratického gesta v českém slovesném umění. Od knihy ke knize mocněji a sytěji valí se u Březiny velkolepé vise barevně, figurálně, rhytmicky i tonicky pi"esyceně nejvyššími pocity života, světla, radosti, slivy; uu díla k dílu stupňuje se u něho krása d zákonnost obrazu, zárover'í. očarovávajícího smysly i rozšlehávajicího ideje; od básně k básni stoupá zázračná a závratná schopnost promít<:ti ohřlOstroj smělých ideí ohr'í.ostro-