XXXVII- NOV A ČESKA POESIE všickni básníci české družiny symbolistické a dekadentní před intellektuelním poj etím vesmíru k pouhé barevné hře přírodních i níterných jevů, před zákonným královstvím ideí k proměnlivému chaosu postřehů, dojmů, nálad, pi-cd tvůrčí, jednotící synthesou k rušivé a rozkladné analyse; pouze nej větší umělec z nich, tkvějíd dosti tenkými kořeny vývojovými v téže duševní půdě, Otalwr Březina, stanul záhy na póle opačném. Jakoby metempsychosou mizel postupně u něho svět jevový ve světě ideí, myšlenka konstruktivní absorbovala a přetělovala vždy více realitu, z pohyblivých prvků vesmíru vystiženého s kmj1ní přesností zření, vnímání a cítění, klenut byl tu nový transcendentní kosmos budovaný úžasně smělou mohutností synthetickou. Když byl básník ve své první knize, zastřené temným mračnem melancholie a zrosené nevyléčitelným smutkem mladého pokolení, vypěl ve verších majících zároveú přesnou ideovou architekturu i okouzlující hudebnost rhytmickou a zvukovou, zádumčivou krásu této země, mlčelivou tragiku plachých nedožitých vztahů erotických, hořkou marnost mrtvého mládí, zlé a trpké tajemství odkazu krve a ra<;y, opustil odhodlaně nejen methodu lyriky analytické, dojmové, náladové, nejen poloromanli,cké, namnoze jen epigonské veršové umění korrektních slok, nýbrž přímo celou oblast osobní, individuelní, pozemské bytosti a existence a dospěl vývojem složitým a intensivním k názoru mystickému, ke koncepci filosofické, k ideovému symbolismu, k uměni synthetickému. Mohutná křídla básnické vise i prudký van ideové ekstase hnaly jeho duši k vcsměrnému stře-