XXXVI- úVOD kouzlo prvního rašení, těžkou a sladkou nejistotu jarních podvečerů, tesklivou hru hasnoucích barev odumírající jeseně, melancholii rozkvetlých nízkých břehů při šumících vodách, závratnou nádheru zhvězděné oblohy. Našel pro tyto dojmy odpovídající jeho vysooe vyvinutému lyrismu hudební valeury a melodi:cké odstíny, rhytmickou malbu a jazykovou škálu, takže v tančivé a zpívajicí jeho bá:snické rhetorice plně uskuteč· něn byl požadavek nové školy, aby hudba a verš splynuly. Všecky své básnické dary, vyvolávající občas vzpomínky na umění staré německé školy romantické, postavil tento teskný snílek a sladký melancholik do služeb zvláštní pantheistické kosmologie, naivní a roztoužené metafysiky, ideologie spolu lyrické a doktrinářské. Heslo smělého a výbojného ideového experimentu psáno bylo na básnickém štítě Otakara Theera ještě zřetelněji; pro něho nebyl život prožívaný s nespornou vehemencí smyslového požitku i odhodlané vůle, než dramatisovanou řadou intensivních dobrodružství smyslů a vášně, citů a myšlenky - a básník, brzy nervosně vzrušený, brzy přísně stojící nad svou látJkou i svým uměním, dovedl zpodobovati tuto dobrodružnou výpravu srdce hledajícího absolutno buď suggestivními symboly jižních barev, horoucích výjevů, sytých scenerií buď ostře vrženými skizzami pronikavého duševního vnitrozření. Při tom odhalil básník spíše svou bytost sensuelní než intellektue1ní, spíše illusorní hru světových jevů než immanentní ideje zahalené věčným závojem Májiným. Takto prchali ať vědomě ať bezděky skoro