XXXVI NOV A ČESKA POESIE o básnické dědictví, vypadlé příliš záhy z mrtvých rukou Hlaváčkových, přihlásil se dosti záhy lan Opolský. V jeho drobné náladové i meditativní lyrice, v jeho četných, pestrých panneaux dekorativních, v jeho drsných a hranatých baUadických genrech, v jeho široké, chvílemi visionářské epice projevila se schopnost symbolisocvati duševní stavy náladové a dojmové krajinářskými nch legendá!rními motivy posud nejbohatěji. Ale po barvité suggestivnosti krajinářských dějišť, z nichž hlavně šumění lesa, vystižené mistrovsky, opojuje a uspává, po groteskní rozmanitosti kostýmů z legendy, z bájesloví, z báchorky; pa stlumené melancholii a sordinovaném stesku snílkově; po hudebních a rhytmických valeurech přichází do jeho poesie veliké rozčarování, když básník chce marně zodpověděti ideologické otázky vnitřní své sfingy a nalézá jen místo filosofie čirý illusionism, místo rozřešení nahý agnosticism; tehdy jako sarkastický cynik a nenávistný ironik odvracuje se s hněvem a s opovržením od života a dějin, jež jsou mu jen zbytečnou a nudnou hrou loutek. Také lan z Wojkovicz a Otakar Theer, vyšedší z této skupiny básnických symbolistů, jsou illusionisty; jejich výlučné a artisticky tak zajímavé dílo dává dvojí odpověď k otázce, pokud české umění symbolistické a dekadentní dovedlo uklidniti duchovní nepokoj složitých organisací mládeže sensitivní a intellektualistické zároveň. Jan z Wojkowicz vypěsti! svoji jemnou a chorobnou sensibilitu dítěte poděšeného osudem a básníka zraněného chimaerou snu k svrchované subtilnosti, která dovede vycítiti skryté