XXXIV NOVA ČESKA POESIE dice, ale i pro jeho si'iatek hrůzy a rozkoše, lásky a smrti, radosti a muk; křísili katolickou mystiku pro opojné kouzlo jejího tápání, seberozdírání, její závratné směsi temnoty a jasu, skepse a absolutní jistoty; poklonili se před církevní hierarchii pro její ťrad~ci, nehybnost, předurčený zmar. Toto úpadkové umění dospělo zřídka jen od měnivého a vlnivého proudění dojmů a smyslových počitků k'e sfeře myšlenkové koncepce, filO'sofické synthese, ideové spekulace a tu buď naivně kleslo ve mdlobách zpět k dualismu čistého psychismu a mrtvé hmoty, kterou proklínalo neb zjistilo v důsledném nihilismu, že bylo nejen oklamáno smysly, ale i myšlenkou a snem, absolutnem, které se ukázalo pouhou i11usí. Tak dovršoV1al myšlenkový nihilismus pojetí světa pod zorným úhlem úpadku, zmaru, zániku. I symbolism básnické této školy, koncem devadesátých let tak rychle rozmnožované mladičkými debutanty, byl daleko spíše výrazem ~ensitivního a dojmového než intellektuelního a ideového života. Zakládal se na mocně vyvinuté schopnosti nalézati pro duševní stavy stále paralelní a vnitřně spřízněné obdoby ve světě hmotném, v obrazech kraj inných, v dekoracích 11Ístorických, v sceneriích legendárních; spočíval na rychlém a přesném vybavování krajin pO'zemských krajinami duševními; na soustavném a zákonném illustrování výjevů srdce výjevy dějin, pověsti, báchorky. Jeho zdrojem byla buď vzácně jemná a pronikavá intuice přírodní, ne'llZnávající přírody mrtvé a mechanické; buď složitá a učená, literární a umělecká inspirace, hromadící vnitřní i vzdálené analogie - a tak vedle plno-