XXXII- ÚVOD stranně pojatého světa, zachyceného podrážděnými smysly a chorobně vyvinutou citovostí, byl črtán v drobných, nervosně nahozených lyrických úryvcích veršovaného denníka dojmového, který hned vyčerpával poslední zvukové iugg·esce tradiční-ch rýmů a rhytmů, hned užíval psychologických svobod volného, daktylického verše. Škola, která r. 1896 manifestovala se officie1ně v básnických příspěvcích i v programmatickém doslovu jednotně sladěného "Almanachu secesse", přijala za svá obě hesla, vržená na ni od odpůrců s příhanou, hesla dekadence a symbolismu, ražená ve Francii. I naši úpadkoví básníci, související vývojově s domácí skupinou pozdních novoromantrků a s francouzským nejkrajněj ším křídlem poesie parnassistní, přijali ideu zmaru, rozkladu, smrti, zániku za ústřední princip života; vyznávali ji nejen myšlenkou, citem a touhou, nýbrž i smysly, nervy, pudy. Tíhnouce k světélkujícím dojmům úpadkovým a k strašidelným náladám chorobným, šeptali tito básníci, seskupení kolem Jiřího Karáska ze Lvovic, své černé modlitby nemoci, smrti, tlení, hřbitovů, hniloby, zpívali zajíkavě a zoufale své zhnusené písně lásky zrůdné a vražedné; ale recitovali též, při svrchovaném svém zájmu o společenské a mravné útvary neodvtatně zasvěcené zmaru, elegické bal1ady zpuchřelé nádhery o feudálních rodech, církevních svátcích, aristokratických zřízeních; budili v souhlase s novoromantiky smysl pro náboženskou poesii přísně katolického ritu a ohnivě mystické touhy. PřichýliE se ke katolictví pro dojmové bohatství jeho barev, jeho ritu, jeho tra III