XXXI ÚVOD tušiti odstíny, přísvity a světelné lomy šeřící se budoucnosti, vytvářené souměrně životní odvahou individua a rhytmickým hnutím davovým. Synthetický sen nového společenského jitra, symbolická vise mravní evoluce ve smyslu volného štěstí, radostného sebeurčení, plného osvobození se od tradičních i ethiokých okovů, rýsuje se pak ve všech dalších knihách básníkových, tu zbarveny mocným cítěním ra<;ovým, tu inspirovány socialně a humanitně. I tam, kde sensitiv zadumán nad hudbou vod, nad šuměním rozkvetlých haluzí, nad měkkým stříbrem březových hájů, nad těžkou a slastnou melancholií jarních nocí prožívá ekstatické hor.ečky přírodního očarování a nevyzpytatelné erotiky, zaroveň mystické a smyslné, rozvírají se před jeho zrakem tyto zvláštní faty morgany, jdou v mohutných rhytmech před jeho touhou vysněné postavy zářících obyvatelů z nedobytých a neodkrytých pevnin zítřka. Tak spolupracoval Antonín Sova na převratu českého básnictví od mrtvého, referuj ícího realismu ke vzrušenému, krajně osobnímu lyrickému impressionismu, od skizzovité, zlomkové analysy společenské i psychologické k širokému umění synthet,iáému velkÝ'ch, smělých koncepcí; od kresby trapné, skličující, humanitně pointované skutečnosti k vzdušné a smělé poesii snu a ek'stase, vidění a proroctví - na vzestupné této dráze vývojové setkával se čas od času s různými básnickými skutky svého nebo mladšího pokolenL Odeiziv se sentimentálním genristům a střízlivým krajinářům, s nimiž vstoupil do literatury, byl dlouho blízek Macha-