XXIX ÚVOD davu suchých realistických genristů, kteří stávali Imncem let osmdesátých se svými skizzáky před kalnými a chmurnými výjevy velkoměstské bídy a bolesti nebo před všedními krajinářskými výseky mírně zvlněného a skrovně barevného českého venkova. I on snažil se zachytiti co nejpřesněji všecky nepatrné rysy rmutného a smutného lidského bytí, vymezeného bídou, hříchem a smrtí, ztráceje často smysl celku, !zákon souvislosti; i on mísil vytrvale trudnou šeď a jednotvárnou hněď, chtěje zpodobiti svůj }ihočeský domov. Ale hned v počátcích odstiňoval se od svých nerovnocenných druhů vyšším stupněm smyslové vnímavosti, která vyssávala z reality všecky polotóny, všecky odstíny, všecky barevné přechody; hlubší schopností bolestných citových vznětů jevy a scenami bolestnými; mocnějším pathosem soucitných a vzdorných dum a úvah; slovem celým impressionistickým sklonem svého nitra vstoupivšího pokorně do služeb pokořené lidskosti. Tak celé pětiletí hleděl básník Sova svým intensivním a podrážděným zrakem do smazané, šedivé, mdlé reality, která ho zraňovala a chvílemi odpuzovala a zas do svého rozvráceného, rozbouřeného srdce strá:dajícího všemi horečkami doby. Při tom vytvářel nové, svrchovaně jemné vyjadřovací prostředky básnické, onu řeč spolu nervosní a spolu visionářskou podobnou květům, do jejichž jitřní rosy padá bludný odlesk teskného měsíce; ony obrazy plachého kouzla, které se dotýkají země, aby nahlédly lépe do vzdušných výší; onen verš naprosto neakademický, rušící ztrnulé zákony běžné syntaxe a odrážej:ící každý náladový záchvěv duší; onen volný rhytmus rozpínající svoje ši-