XXVI- ÚVOD stých a hlubokých zdrojů své zvláštní, přejemnělé sensitivity, ze svého smyslu pro nervosní náladu dnešního duševního a kulturního soumraku: toť jeho měkce malované pastelly ženských hlav, vzácné doklady intimního umění moderní podobizny, toť několik vyjasněných, slunných krajin jižního světa, ozářených takměř Goethovským sluncem, toť některé z jeho starších dějinných a legendárních evokací, majících nejen svalstvo a kostru, ale i krev a nervy, toť několik náboženských hymnů pathetické síly, zrozených z nejvyššího zoufalství srdce nevěřícího. Veškeré tyto rysy básnické tvorby, jež v poslední době Machar sám příliš násilně stilisoval do stcrojeného klassicismu, překonavšího svrchovanou moudl'ostí křeče skonávajícího stnletí, shromáždily kolem něho obec všech těch, kdož přinášeli do básnictví vášeň pro realitu, schopnost a odvahu analyse, krajní zájem pro přítomnost, sklon k ironii a satiře, tu i osobní temperament Macharův projevil nad to značnou moc koncentrační. Pociťuje silnou potřebu útočiti a odrážeti, nadán pronikavým darem kriticismu, touže přesně vymeziti stupeň svojí odlišnosti od okolí, vrhl se Machar na některá ustrnulá dogmata staršího pokolení a na některá proslulá jména z nedávné historie literární, jichž sláva sama byla již dogmatem a přijímal pak s ochotným fO'zmarem všecky polemické důsledky, z nichž záhy vyvinul se zásadní boj obou básnických generací. Tu methodou polemiky, jejíž mistrem se J. S. Machar osvědčil, i přesnou methodou psychologické kritiky, kterou někdejší poet parnassistické rozkládající se nádhery, F. X. Šalda, učinil důsledným