xxv úVOD let celou svou citovou pouť za domovem srdce, všecky zastávky a mezníky své ž·ivotní cesty, jež procházela nejen smutkem a trpkostí, ale i vyjasněným klidem a tichým souladem, veškeré své dojmy z přírody volné i velkoměstské ve všech rozmarech ročních časů; současně však zdůrazňoval vždy více svůj kritický intellektuaJlisrnus, mohutnějící převahu do chladného úsudku nad sensacemi smyslů a nervů, rozhodný sklon k ideovému pojetí lidské komedie. Trpká světácká ironÍ'e prvních knih Macharových, jež elegancí výrazu maskuje diskretně jizvy srdce a hořkost poznání, vrátila se i později v českém lyrickém verši, tak častěji v nestilisovaně intimní poesiPetra Klesa. Spřízněn ideově s novým kritickým a mravním hnutím, jež studenou svou logičností a drsnou svou analytičností podmanilo si právě tohk duchů mladšího českého světa, jsa realistou nejen ve smyslu uměleckém, nýbrž i veřejném, vrhl se Machar se zoufalou odvahou na celou řadu drásavých otázek a akutních mravních krisí, jež musely si mladé myšlenkové Čechy formulovati jinak, než pokolení otců, ba přímo proti němu. Jako výsměšný a kousavý duch, který popírá, postavil se předem k národnostnímu problému, zahalenému, dík mdlé politice doby a laciné taktice zaslepených augurů podezřelým dýmem frasí a dusivými p'arami deklamace; odmítl tu úporně každý historism~s, jímž hojili se lehkověrní z vědomí přítomné bídy; ostrými šlehy satirika a ostřejšími črtami karikaturisty stíhal pestrý dav bědných herců ve veřej né tragikomedii; nervosně a pochybovačně zpívalo své bolesti z nicotného