XXII1 ÚVOD dojmu. Tak zmizely nejen arkadické končiny a \lrdinské scenerie oživované často bájeslovnými postavami, nýbrž i vášnivé a vzrušené scenerie, provázející hlubokými temnotami a bouřlivými liniemi činy a vzněty lidských bytostí, které tvořily i ich koncepční i tvarový střed; lidé ztráceli se nyní v šíré přírodě jako podřízení součinitelé uprostřed rysů, domněle všedních, ale krajinu mocně charakterisuŮících. Odečte-li se několik suše referujících a mechanicky skutečnost okreslujících krajinářů veršovců, přim&kajících se těsně k starší básnické generaci, kteří v širých těžce oddechujících lánech, v odlesku nízkých hájův, klidných zrcadlech rybníků, v mírné hře větrů travinami a v hnědých zoraniskách snad příliš hmotně milované české půdy nalezli vše kromě odrazu svých duší, jest tu předem sytě a jistě malující krajinář Karel Červinka, který svou duši otrávenou nervosou a spleenem velkého města, porušenou vzpomínkami na špitál, marně hojil v pohorských pasekách, v hnědých souzvucích vadnoucích polí, v nekonečném šumění lesů, pozorovaných s primitivní láskou myslivce a ostrou intuicí básníka. V některých partií.ch svých prvních knih blížili se mu i oba vůdčí básníci mladého pokolení J. S. Machar a Antonín Sova, kteří nejen básnickou hodnotou své bohaté tvorby, nýbrž j typičností opsané své dráhy vývojové po celé desetiletí stáli v popředí svých současníků a mladších druhů. Také J. S. Machar nebyl roku 1887, kdy jeho první svazek veršů vzbudil zároveň odmítavý nesouhlas moralistů a dogmatiků i nadšené soucítění mladého čtenářstva, důsledným novotářem