XXI- NOV A CESKA POESIE v schopnosti pozorovací; v obou případech byli mladí básníci oddanými žáky současné vědy a umění. Vědy společensH vstupovaly v této době do popředí naukového zájmu; podrobovaly si zvědavost o záhady mravní; podávaly si ruce s evolučními naukami přírodními; přepodstatňovaly pojetí dějin. Veliké útvary nově organisovaných vrstev dělnického davu; mohutná hnutí o převrat poměrů mezdních. a majetkových; netušené zasažení vrstev dělných do veřejných dějů, vše to podporovalo zájem o sociální vědy, které učily důsledně závislosti jednotlivce od společnosti, podmíněnosti individuelních osudů všeobecnými zákony hospodářskými a sociálními. Bylo-li toto novodobé vědecké pojetí přeneseno do poesie, znamenalo tu naprosté odmítnutí drobných, nahodilých, zaokrouhlených obrázků, bavících svou malebnou neobyčejností a napínavou odlišností a bylo podnětem k úsilí ;0 šíře pojatá díla, v nichž osud jednbtlivcův zjevuje se jako zákonná a celkovým stavem podmíněná součástka všeobecného organismu společenského. Na rozhodný převrat pozorovací schopnosti mělo zvláště mohutný vliv impressionistick~ hnutí v soudobém malířství. V jeho duchu učili se i básníci, z nichž dva František Kaván a František Pečinka střídali krajinářský štětec s perem básníkovým, viděti v krajinném celku především odraz jednotně laděné své duše a pozorovati s intensitou, ač bez jakékoliv malicherné podrobnosti ve vytýkání detailů, jak tímto náladovým stavem přepodstatňuje se ráz ovzduší, stupeň osvětlení, souhra barev; jak v něm měknou kontury a jak vnější tvar jednotlivých předměttl podřizuje se jednotě vniterného