XXI ÚVOD lze nalézti sourodý umělecký výraz nové sensitivity, jež zajišťuje vývojový význam i básnickou osobitost knihám jej ich let debutních. Ani první básničtí realisté mladého pokolení nevystoupili v začátcích s odvážnými gesty naprostých novotářů a s příkrou důsledností představitelů nového uměleckého názoru. I látkový eklekt,icism předchozí české poesie znal a rád volil drobné obrázky ze současného života, z velkoměstských koutů obydlených chudinou, z továrního světa malých lidí, ze všedního živoření postaviček směšných a ubohých, ale uznával vše to jen tehdy, kdy své genry mohl zahaliti humanitní neb náboženskou draperi,í, kdy své soucitně neb vzdorně vyprávěné příběhy mohl vyhrotiti duchaplnou pointou. Vždy však při tom byla pomíjena všeobecná sociální souvislost, zákonnost společenského dění, hrůzná krása a ryze moderní tragika těchto nových útvarů životních. Ale byl-li tu snad dostatek dobré vůle pozorovati a zpodobovati společenskou skutečnost reálně, byť s hojnými rušícími retušemi a násilnými tendenčními pointami, nebylo vůbec smyslu pro realism při vystižení j ednotlivcovy duše. Vypracovati se jednak od společenského genru k společenskému realismu, jednak nahraditi romantické pojetí jednotlivcova duševního světa pojetím realistickým - toť bylo dvojím úkolem, jenž čekal, vábil a znepokojoval básnické pokolení oddané cele skutečnosti .a nadané pronikavou analytičností. Úplné odpoutání se od drobných uzavřených a úmyslně pointovaných obrázků genrových vyžadovalo dvojí pronikavé změny duchovního ústrojí: změny společenského názoru a změny