x- NOV A (:ESKA POESIE mnoho nových a složitých sensací myšlenky hypnotisované a citu ekstatického. Tak v této skupině vzrostl v Xaveru Dvořákovi první moderní lyrik český, jenž v době materialistické a nevěřící plně a vroucně vyzpíval kouzla a tajemství, mdloby a rozkoše hieratického katolictví. Jeho vzor však se stal východiskem velkého bludu literárního, v jehož kruhu zůstali zakleti četní epigoni sdílející se s Dvořákem nikoliv o životní inspirací. nýbrž jen o životní povolání: deset let po Dvořákových debutech semkli se katoličtí veršovci v jednotnou skupinu t. zv. "katolickou modernu" a zpola pod vlivem poesie Dvořákovy, zpola za spolupůsobení naivní lidové písně, mechanicky a trudně veršovali a rýmovali o dogmatických článcích, lithurgických předmětech, kalendářových slavnostech své professe a své církve, až konečně shledavše, že jsou v poesii cizinci, obrátili se s drobnými svými reformními návrhy k společenskému veřejnému životu. Někteří z novoromantiků této generace zdůraznili v básnickém svém pozdějším vývoji spíše ty rysy, jež je sdružovaly s poesií předchůdcův, než ony, kterými se stavěli do předvoje moderního českého básnictví; od těžkých dekorativních strof sestoupili zas k lehkému popěvku; od raffinovaných dojmů a výlučných nálad k průměrným vznětům a všedním citům; od exotických scenerií a historických fikcí k mhně sentimentálnímu neb nevinně ironickému podání českého životního prostředí _. a tak v pozdějších veršových knihách Jaromíra Boreckého a Jaroslava Kvapila, jakož i v básnických piecách rozmarného Karla Maška neb verbalistního Bohuslava Knosla sotva