XIX ÚVOD ských, jež Jaroslav Vrchlický vyvolil si za vzor; přinášeli však ji'ž, třeba jen v nejistých nábězích a v kusých nápovědích, sliby nového umění veršového. Svoje básně sti,usovali ekonomičtěji, účelněji, zhuštěněji, třídili s větší úzkostlivostí slovól, obrazy, veršové přízdoby; stupňovali místo hromadění; ladili místo přehlušování; byli nikoliv náhodou vesměs obdivovateli hudby, houslí. kbvíru, harf, Chopina. Vybírali s význačnou účelností také scenerie a dekorace; odvrátili se záhy od renaissance ke gotice, od velkého freskového umění k něze praeraífaelistů, od profanního hluku k chrámové vznešené ztrnulosti a k osamělým nocím němých hřbitovů. Za touto technickou i scenickou změnou skrývalo se odlišné pojetí života. Kdežto u jejich vlivného předchůdce a mistra vždy znovu se ozýval hymnus síly, vzmachu, vývoje, dithyrambus smyslů, rozkoše, lásky, paian světla, zá'ře, ohně, vyznávaly se verše těchto novoromantiků z mdlohy, úpadku, klesání, z krisi nervních a sensitivních, z hořkostí marné rozkoše, umdlévající lásky, otráveného požitku. Erotika, která jest hlavni. básnickou strunou všech tří lyriků plně představujících tuto sIDupinu, Ota/wra Auřcdníčka, Jaromíra Borcokého a Jaroslava Kvapila, snoubí se se zkázou, se zmarem, s hořkostí, vyssává ze života všecky jeho mízy a pak dle řádu krvelačných přesycených dravců jej ubijí a odhazuje. Souhlasně zaujali tito básníci i nové hledisko n5')oženské: místo úplného indifferentismu ve věcech víry a příliš snášelivého liberalismu v záležitostech svědomí, vzdali se gotickému, polomystickému katolictví v duchu ohnoveného středověku a nalézali tu ll"