XVII- NOVA ČESKA POESIE přímo protichůdcem Nerudovým. Míjeje s nechutí a neporozuměním současnou realitu, žil v nepřetržité hypnose historického snu, aesthetické fikce, mystického přeludu, vyhostiv se vlastními sympathiemi i odpory ze své doby, překládal svoje vystupňované dojmy, svoje jedinečné interisivní nálady, svoje ztrnulé myšlenkové ekstase do dávných dob, exotických krajů, romantických kostymů a zmnožoval svůj životní pocit vyvoláváním těchto složitých a umělých sensací. Do nich utíkal tento mdlý snivec, tkvící bytostnými kořeny v době dovršené a upadající kultury, před sebou samým; a nenašed posléze klidu a úkoje v chrámu nižádné civilisace, u oltáře nižádných božstev, dovršil svou romantickou koncepci světa závěrečnou ideí prchavé illuse, neproniknutelného tajemství, nekonečné nirva.ny. Na této beznadějné pouti za poslední odpovědí skřížily se kroky stárnoucího Julia Zeyera, jenž celé žití strávil mezi cizinci mluvícími týmž nářečím jako on, se syny mladé generace básnické, dojmově a citově zcela jinak organisované, která po přesycujícím kvase positivismu a únavné hostině naturalismu stanula tam, kde končil naivní romantism. Debutní údobí mladé české poesie devadesátých let značeno jest postupným, vždy radikál" nějším odlučováním se nových básníků od generace předcházející, s níž souvislost z počátku nebyla vŮJbec porušena. Novoromantičtí lyrikové, kteří na sklonku let osmdesátých a na prahu následujícího desítiletí přihlásili se drobnými sešitky poloerotiekých, polodekoračních veršů, byli na první pohled čistokrevnými epigony poesie Jaroslava Vrchlického a oněch básníků francouz-