XVI- úVOD synthesi, zaujímaly ke generaci předcházející dlouho stanovisko ne-li nepřátelské, alespoň zcela odmítavé. Proto uvědomili si představitelé jich dosti pozdě, že aha směry byly velmi výrazně a hotově praeformovány ve dvou zvláště význačných zástupcích staršího pokolení básnického; jakmile však zjištěna byla tato vzájemná affinita, stali se oba velcí předchůdci nové české poesie, Jalt N eruda a Julius Zeyer, tito přísní samotáři v době společenských banalit, vroucími miláčky mladší literární generace. Již v ranních začátcích básnické své dráhy, v pusté době epigonské romantiky a hlučné v5eobecné fráse, jevil se Jan Neruda analytikem a realistou. Význačný sklon k nelítostné pitvě vlastního nitra, bojujícího v tvrdé výzbroji chmurné misanthropie a drsného skepticismu se životem, nedovedl básník přes všecky uměle zladěné úsměvy šťastnějších chvil zakrýti v nižádné své lyrické knize; původní ostrý a přesný smysl pro živou a mnohotvárnou reali tu moderního českého, především pražského světa, otupěl ~e arciť zvolna v lehké technice drobných genra a v mělkém toku lehounce žvatlavé .ca1useri,e; leč celá osobnost básníkova, ssající všemi póry plině a vděčně, oddaně a neunavně mízy i jedy přítomnosti, úplně lhostejná k historické a exotické dálce, přeměňující drsnou a syrovou rudu všední skutečnosti v ostře a ryze ražené mince slovesného umění, jest podnes příkladným typem, významným pro další básnické generace. Julius Zeyer, k němuž se právem odvolává druhá skupina synthetisujících romantiků, byl II