XVI NOVA ČESKA POESIE doxů. ZmocI1ovali a násobili život tim, že doplI10vali jej sytější, smyslnější a důslednější slohou romantismu obráceného ke snu a fikci; tím že v diletantismu krajně pojatém vyssávali až na dno doj movou náplň všech jevů; tím že mísili na svých paletách veškeré barvy západu i východu, gotiky i renaissance; tím že dráždili svou náboženskou zvědavost prvky různých kultů, od pohanství do úpadkového novokřesťanství. Milovali až k byzantinismu krásnou a umělou formu, kterou přijali z rukou svých předchůdců, aby ji přebrousili a přeciselovali; dovršili technickou reformu verše hned hudebně svůdnického, hned barevně oslřlujícího; dovedli k vrcholu vládu skvělé metafory, omamného obrazu, šperkové výzdoby slovní: konali s rýmy a strofami produkce provazolezecké. Jej ich formalismus, který na rozdíl od veršové techniky předcházejícího pokolení klonil se spíše k živlu hudebnímu než k výtvarnému a jenž záhy ztratil smysl pro plastičnost, nalezl zalíbení v dějinných obdobích i duševních stavech kultury dovršené a rozkládající se; včetl se brzy jednostranně do suggestivních knih západních básníků úpadkových; vžil se do mravních i náboženských nálad světa morbidního a letálního. A přece i tento směr mysticl,y zabarvených synthetihl a vědomých novoromantikt1, jenž popíral život a hovořil se smrtí, znamenal obohacení básnického života novými ná,ladami smyslů, citů i myšlenek; novými barvami, odstíny a polostíny; novou technikou verše i novým kultem slova. Oba tyto proudy, jež průběhem patnácti let tolikráte se zkřížily hned ve volné diskussi, hned v otevřeném boji, a pak zase ve vyrovnávající