xv ÚVOD jednotlivcem a společností, rozněcovala se opětovně zápalnými a výbušnými plyny nového socialního hnutí, dramatisovala si každodenně marnost boje, jejž vypověděly moderní davy, .pohybující koly a písty nového řádu průmyslového, individualismu zděděnému z dob romantiky. Vše to chovalo nepřebrané a nevyčerpatelné prvky nové krásy založené na moderní skutečnosti; tato poesie vybírala se zálibou scenerie velkého města, jehož tepny bijí hlučně a ponuře; pokročilé společnosti, jejíž životní kyvadlo kolísá mezi krajní bídou a svrchovaným luxem; obchodního světa, jehož břehy om&vají vlny světových styků a spojení. Volili-li však tito realističtí lyrikové za dekoraci svých intensivních dojmů venkov s lesy a s lukami, volnou přírodu s mraky a s vodami, zjevil se rozdíl od staršího pokolení básnického tím jasněji: příroda byla pojata buď s chladným determinismem vědeckého poznání tvrdě, příkře, bez důvěrnosti; neb opět se smyslovostí impressionismu, maloval libovolné výseky šírých krajin s celistvým ovzduším, s plným osvětlením, se splývající zemí a oblohou. Druzí z básníků, kteří menší měrou přetrhli přátelské a básnické svazky se svými předchůdci, stanuli na opačném pólu názoru i tvorby. Odvracovali se od skutečnosti do snění, i11use, mystického vzrušení; míjeli svou dobu toúžíce po časových dálkách a exotických odlehlostech; nenáviděli živých problémů, zamyšleni buď nad mrtvolnou nádherou minulosti neb nad metafysickými zákony všesvětového dění; vyhýbali se mravním otázkám přítomnosti, příliš zaujati stkvěle sršícími a rychle hasnoucími ohňostroji svých para-