Nová česká poesie, objímající dnes více než patnácte let básnického našeho rozvoje, zdá se při všech vnitřních protikladech ideových svých směrů, při veškeré různosti umělecké své techniky, při krajní odchylnosti svých tendencí, při bohaté odlišnosti svých vzorů, spíše různotvárným souhrnem nespojitých děl, vytvořených cele individuetními osobnostmi, než organickou jednotou uměleckou a vývojovou. Ale hlubší pohled do zastřených a ukrytých genetických zákonů nové té veršové tvorby, na níž zúčastněni jsou dnes skoro stejnou měrou pevně vyhranění básníci čtyřicetiletí jako nejistě hledající dvacetiletí experimentatoři, zjeví, že tato všecka díla vyčerpávající nejrůznější a nejskrytější možnosti básnictví lyrického a vyhýbající se takřka důsledně epice, že tyto knihy vzněcující tak různé hry dojmů ,uměleckých a rozšlehující tak rozdílné blesky ideí, jsou přece jen výrazem organicky jednotného pokolení, jež od počátku devadesátých let s důrazným odhodláním a s vytrvalou energií hlásilo se o vůdčí podíl na českém duchovním životě. Ať znepokojovala tato generace, tak nakloněná k břitké analyse, k trpké skepsi a k zachmui"enému pessimismu, svoje svědomí otázkami