vor na žně, kde se hodně platí, protože jsou v Bavořích možnější sedláci a nerádi se prací namáhají." Mezi tou řečí jí bylo hodně jahod do koše přibylo; po chvilce nabravši si jich trochu do klína, sedla na pařez, vytáhla z kapsy kousek tuze černého chleba a začala snídat. "Však to jsou ty první jahody, co letos jím," řekla. "Jakže, vy den co den na jahody chodíte, a posud jste žádných neokusila?" "Vždyť bylo včera sv. Jana, a mně umřelo v loni na podzim dítě." . Já věděla, co její slova znamenají, ale přece jsem se ptala, co tím myslí, an bych ráda byla :z jejích úst pověru tu slyšela. "Na sv. Jana Křtitele chodí panna Maria po nebi a rozdává dětem jahody. Kterého dítěte matka však před sv: Janem jahody jedla, tomu řekne: ,Ty nedostaneš nic, tobě je mlsná matka snědla,' a ubožátko se musí na druhé dívat a nedostane nic. Když si na to zpomenu, jak pak byc.h je mohla pozřít." - Ó svatá čistá, čistá lásko materská, kde jsou tvoje meze! (Pověra ta panuje skoro po celých Cech ách.) Když byla žena s trháním hotova, vrátily jsme se spolu do města. Když jsme vyšly z lesa, šly jsme po mezích, a žena neustále něco vypravovala. Tak na př. jdouc okolo pole, ukázala na širší brázdu, než ostatní byly, a povídá: "Potěš Pánbůh hospodáře, tudy šel pražnec." "Pražnec? Jak tomu mám rozuměti, kdo je to?" 79