dva i tři hrnce sháněnou míru. Matematika nebyla skvělá: počítalo se všecko na kolečka, křížky, čáry a háčky. Vypiijčil.Jj si někdo peníze, přinesl dvou- neh třížejdlikový hrnek, dostal sháněnou míru a tolik zase odvedl. Všecko šlo na slovo. O němčině nehylo památky; ve školách učilo s~ česky a latinsky. Mnohý desítiletý chlapec uměl tolik, co sám pan professor. Na děvčata se arci tak nedbalo. O Vídni, kamž teď mnozí do služeb chodí, nevěděl tenkráte sprostý člověk ani dost málo; jestli co zaslechl, tuf myslel, že je' to v ji. ném dílu světa. Jenom do Prahy chodili někdy na poul. Když se odtamtud děvčata vrátily, stěžovaly si, že jim tam říkají hor a k y n ě a že si z nich smíchy tropí. Kalounky dělávaly na malých stávkách v ruce. Při každém nehezpečenství bylo první, že šli a peníze zakopali, nejvíce do lochů (sklepů), tak že až posud je v zemi veliké hohatství. Z toho pošlo, že viděli lidé každou chvíli hrns:e kronů hořet. Ti, co peníze zakopali, museli chodit strašit; takové rejdy děly se téměř v každém domě. Před časy chodili kněží po domech a dávali líbati Pánaboha; lidé ale spávali nazí, a tudy prý se často přihodilo, že nemohli vstát, a oni jim ho museli k samé posteli donést. Během padesáti let se vše .tak změnilo. Do škol zavedla se němčina, děti dostávaly odměny, jest-li dohře německy uměly, učitelové chodili po domích a učili ženské zadarmo. Domácí poúštěli se do světa, cizí se přistěhovalí, a tak to staré pomalu zahynulo. Zá.,ky, zdi a brány se zhouraly a jiné domy se stavěr" zvláště po vyhoření před třiadvaceti