pdely. Tu ly dny byla II mne stará žena a povídala, že zde často hoří. Já jsem se ptala na při. činu a ona pravila: "To je tím, zlatá paní, že se nedává božímu ohni pokrm." - "A jak to myslíte 1" - "Od každého jídla, co na stM přijde, má se dát něco ohni, a když něco vykypí, nemá se nikdy hubovat; to patří ohni. Když se pak plaménky sejdou, ptá se jeden druhého: Jak se ty máš, a jak ty; a tu říká ten chudý oheň, že se má zle a že se musí vystěhovat. A oheň se stěhuje a zapálí stavení.11 - Takových pověr je více, a lid to se vší upřímností vypravuje. Vy nevěříte, jak hluboce ten rozpor národního života uráží, jemuž se ani ve vlastní rodině vyhnout nem6žeme. V kuchyni stojí selka, povídá o své rodině, o domácnosti, mluví, jak by tiskl, že by učeného pána zahanbila, a slova její: "Mám holku, je jako větřice, musím ji dát do města, aspoň se naučí stud u - snad aby ho pozbyla,ts tím klassickým dativem znějí mi ještě v uších; tu se strhne v pokoji křik a pláč, mlij .vlastní synáček hořekuje, že má jít do školy - sně m e ckým slabikářem. Já jsem si ale vzpomněla na dobJi01.! radu a citovala pana Laube: "Man mussie . bilden III Hoch tomu· nerozuměl, ale mlčel, ja; ko 1ft měl uděláno.·l Každý zvyk obrátí si tu lid bud v legendu nebo v pohádku. Ve vsi Milovči práská pastýř bičem, kdežto jinde obyčejně troubí. To prý vzalo pů.,od, když sv. Vojtěch putuje do české zemi pfišel na • vrch ke vsi a tam umdlen usnul. Tu vyháněl pastýř stádo a troubením sv. Vojtěcha ze 17