stručného hesla, a zase se rozezvučeti po theerovsku mohutnou fugou. Několik nejlepších ČÍsel knihy, polyfonická V I t a v a, velkolepý Z bor o v, plesný pozdrav domovu A t oje t a krá s n á zem ě, proudná Vol h a zůstanou provždy chloubou české lyriky. Prostředků, jichž se Rudolf Medek dopracoval a dožil ve svém vrcholném díle Lví s r d c e, chtěl pak v knihách Živý kruh (1923) a Láska a smrt (1925) použíti také v oblasti intimní; i zde se ukazuje, jak jeho poměr k světu a k životu zvnitřněl, zcitověl, zvroucněl a jak přes verbalismus, kterému básník občas propadá, dovede dodati svému výrazu někdy melodie, jindy teplé názornosti. Poněkud nesourodá sbírka Ž i v Ý k r u h těží ještě z kořisti, kterou si básník přinesl z anabase sibiřské a z plavby kolem světa, sHněji však z mocných dojmů při návratu do osvobozené vlasti; ale do těchto smyslových motivů se mísí jednak mravně zanícené elegie nad obětmi světové války i společenské nespravedlnosti, jednak citově posvěcené bá· sně milenecké i rodinné lásky. Tato poslední oblast podána jest ve svazku L á s k a a s m r t v osvětlení tragickém: drahé dítě básníkovo, drobná, zlatá holčička, neočekávaně umírá a tváří v tvář jejímu bolestnému skonu řeší si zkrušený otec drásavé otázky Boha, věčného života a vesměrné spravedlnosti a to v duchu náboženské i životní víry, takže na cestě zkoušky, kterou vodí křesťana Bůh k sobě kolem nejdražších jeho hrobů, neklesá, nýbrž roste a očišťuje se. I má sbírka náhrobních elegií L ás k a a s m U, jež se S I a d k o u b a ˜ I a d o u d ě t s k o u sama hlásí k nejlepší české tradici básnické, dvě tváře: jednu citovou, kterou bychom mohli srovnati se Sládkem, druhou ideovou, blíikou slavné knize Vr.chlického ~ mor t a, usilující o to, aby ukázala, jak se smrt stává myšlenkovou přetvořitelkou a mravní obroditel. kou bytosti ochuzené ztrátou, ale obohacené poznáním ..í když v obou případech nedosáhl Medek vždy nejvyššího cíle, projevil velice čestné náběhy k němu a opět se pro· 9