chvíli se rodí za dějinné spolupráce světových převratů nová vlastenecká poesie česká, úplně odlišná od té, kterou v předchozím pokolení naplnili. J. S. Machar, Petr Bezruč, Ant. Sova i V. Dyk svým smutkem, svými pochybnostmi, svým vzdorem, svým rozhorlením; poesie kladná a plná důvěry, nesená nejen citem, ale i vůlí, mužně odhodlaná a i za zkoušek nadějná - právě Medkovo Lví s r d c e, tento pravý hymnus národního osvobození a nejcennější básnický odkaz slavného roku 1918 ji zahajuje. Se změnou životního nazírání Medkova se mění také básnický způsob, a především nastává naprostý odklon od samoúčelného umělectví, strojeného kultu zdobného slova, odvozeného epigonství. Básník nejprve rozbíjí uzavřenou slohu, úzkostlivě vybroušenou a přetíženě vykrášlenou, jak se jí naučil u Jiřího Karáska ze Lvovic, a stává se pěstitelem volného ry,tmu, který těsně před válkou nalezl v Otakaru Theerovi důsledného mistra, když byli Otokar Březina, Antonín Sova, Stanislav K. Neumann již dříve prorazili cestu tomuto osvobozenému výrazu básnickému; jako 'fheerovi jest také Medkovi volný rytmus sourodým prostředkem k vy,jádření hnutí vůle, životního napětí, osudové dynamiky. Medkova báseň ráda monumentalisuje jenom mohutné události patetického vznosu, tyčící se v plastických obrysech před čtenářem; hlavní děj i politické rozhodnutí jsou zachycovány v pádných zkratkách; cítění celého tábora za rozhodných dějinných hodin uzavírá básník do jasného symbolu. Volné daktylotrochajské rytmy projevují sklon k deklamaci a často i k verbalismu. Aby však dějinné napětí neochabovalo stálým přepětím, vystřídávají patetiku občas vložky krajinářské nebo malé baladické skladbičky s figurálním středem, v· nichž prosté, jadrné lidství, s nímž se básník účinně ztotožňuje, bývá ve své podstatě ozářeno bleskem smrtelné tragiky. Nejlépe se daří Medkovi nyní symfonické skladby široce rozvětvené, které dovedou nejen malovat a řečnit, vzpružovat a burcovat, ale také sevříti v úsečném řádku vůdčí motiv do 8