jejich písňového umění. Sládek to také byl, kdo Josefa Kalusa pochopil, uvítal a povzbudil nejdříve ze všech literárních znalců, když dvaadvacetiletému frenštátskému tkalci otiskl z jara r.1B77 v Lumíru čtyři příznačná čísla, dvě o milovaném kraji domovském, jednu o vlastní duši, podobné "zvučnému prameni z hor", jednu o porobě hlavy a svobodě srdce I tím byl Josef Kalus pro českou veřejnost teprve objeven. Nejenom z vděčnosti, ale hlavně z vědomí vnitřního zpříznění zůstával Kalus Sládkovi věren a byl jedním z těch nečetných vyznavačů, kteří plně prožili také závěrečnou fázi Sládkovy tvorby lyrické, zavírající v sobě knihy V zimním slunci, Za soumraku a Lethe, onu podivuhodnou trojici, kterou se Sládek, poeta zároveň intimní i kontemplativní, legitimoval touž měrou za básníka životní zimy, jako Hálek jest básníkem životního jara, Vrchlický životního léta a Neruda životního podzimu. Jak se vydatně Kalus učil od velkého elegika soumraku a většího mudrce předsmrtného očekávání, nebylo vlastně doposud známo, neboť poslední jeho veršované publikace se nesly ve valašském kroji a ohlasovém slohu za lidopisnou malebnosti, nesestupujíce pod povrch a sledujíce Sládka stále jen jako autora Starosvětských písniček a Směsky. Teprve nyní, když byla otevřenLJ i utříděna Kalusova pozůstalost a když z ní byl výběrem sestaven posmrtný svazeček těchto básní NA KONCI ŽIVOT A, vidíme, ke komu se vracel pro myšlenkový podnět i pro básnický vzor bílý kmet frenštátský; v písni i v dumě, ve gnómě i spiritualisované baladě, v hovorech se smrtí i v modlitbách k Bohu zaznívají zde sládkovské tóny, ale instrumentované prostším intelektem a dětinštějším srdcem. Ještě s písní na rtech a s pohledem do pracujícího dne kráčí trochu umdlený, ale oddaný básník k horám podle toku vod z nich proudících a mimo zeá hřbitova ve svém rodišti se zahýbá k modravým lesům, avšak mimoděk si uvědomuje, že proud u jeho nohou jest šumící Lethe, že hřbitov ho vábí, aby si porozprávěl s hustým zástupem zemřelých, že zvuk broušené kosy. zaléhající z dálky, jest výzvou věčné a neúnavné žnečky, a že ten, jehož pláštěm jsou lesnatá úbočí modrých hor, Bůh sám, ho volá zpět, domů, k sobě, v náručí konečného spočinutí a odpočinutí. S básnickým pochopením stárnutí v přírodě i v osudu lidském, s klidnou oddaností připraveného starce, s laickou zbožností křesťana bez církevního příslušenství, kmetný zpěvák očekává, ale zpívá ještě. Dílo přirody i milost písně, symboly práce a znamení věčnosti nepřestaly pro