zvláštní zálibou uvádí kvetoucí nahotu zlatistého ženského těla v souzvuk s nádherou zlatotkaných látek, ukládá si na svých podobiznách ze střízlivého občanského světa v této věci krajní újmu: nekreslí krojové a divadelní figuriny ani slavnostní parády, nýbrž nenápadné příslušníky občanského světa. Přímo programově působí v této příčině distinguovaná podobizna "ženy . hrdinovy", Renáty Tyršové, jediné to dámy, kterou vedle Hany Kvapilové pojal do galerie hlav známých i neznámých. Štíhlá a vzpřímená paní dokonalé postavy, která má cosi gotického, nese až a~keticky přísný černý šat bez ozdob a beze šperků, od něhož se působivě odráží zevní i vnitřní jas jejího zamyšleného a lehounce se usmívajícího obličeje ... a přece jak elegantní to zjev ženy dávno nemladé! Jemný krajkový šátek, objímající z leva postavu a splývající pak v bohatých řasech k pravé noze, zvyšuje vybranost prostoty, dávaje nad to vyzněti lyričtěji diskretní melodii sepiatých rukou zdrželivé aristokratky. Výjimečně usedli před Maxem Švabinským objednavatelé portrétů v celé slavnostnosti svého kroje: tajný rada Jeho Veličenstva a rakouský ministr Antonín Randa v ministerském svém fraku, Jeho Milost královéhradecký biskup Josef Doubrava v pontifikálním rouše na stolci biskupském a generalissimus mladičké československé armády Maurice Pellé v generálském stejnokroji francouzském. Jistě jsou tyto zevní, vysoce dekorativní emblemy důstojnosti a moci se vším svým vděkuplným barokem zdob i arabesek podány přímo virtuosně, a zvláště velká pompa drobného biskupa na první pohled diváka nejen zaujme, ale i oslní. Zapomene na ni však hned, jak se od zevnějšku zahledí do tváří a do duší jimi se promítajících. I v nejstřízlivějším občanském kabátě upoutal by stejně velký právovědec se směsí pronikavého myslitele a tuhého byrokrata v očích a kolem širokých stařeckých úst, sličný uměnímilovný kněz-lidumil pohledu Bohem vzníceného i nezestárlého líce syna z lidu, sarkasticky bystrý Francouz, jemuž tropy a válka poplenily obličej, stále zneklidňovaný hrou myšlenky, kombinace a vtipu . . * * * 3°