Vždycky uvázlo na těch portrétech cosi jedinečně individuálního, čeho se šťastný intuitivní postřeh zmocnil v onom pohybovém okamžiku, který na ráz odhaluje podobu i povahu a celého člověka v jediném gestu. Jak tichý jazykovědec Jan Gebauer, obětavě přikovaný k sedadlu své studovny, nad svými papíry soustředěně přemýšlí o zákonech získaných trpělivou indukcí; jak neklidná postava štíhlého a vysokého právníka Leopolda Heyrovského se láme, zatím co jeho pátravé oko jakoby při examinech pronikavě vyšetřuje jádro otázky a spolehlivost formulace; jak populární gynaikolog Václav Rubeška s úsměvem ironicky vlídným a s pozorností diagnostika naslouchá a již odhaduje podstatu věci - to všecko utane v mysli trvaleji než samy rysy tváře, stále podléhající chvilkové disposici tělesné i duševní a den za dnem rozkládající moci stáří. Někdy karakterisuje Max Švabinský učence tím, že je zasazuje do prostředí jejich práce a přímo obvěňuje odbornými emblemy: starožitník Lubor Niederle odložil lupu, kterou zkoumá porušené rukopisy a znaleckým hmatem zasvěceného milovníka ohledává předhistorickou popelnici nebo dějezpytec Josef Pekař u svého rozházeného psacího stolku pod stohem papírů, knih, časopisů, náčrtků skizzuje tužkou první myšlenky. Zvyšuje to dekorativnost jednotlivých listů, jako ji zvyšovaly ciselované sošky a šperky i emblemy zlatnické práce v interieuru presidenta Josefa iNěmce, důvěrné rodinné památky rozvěšené kolem Mikuláše Alše, neb úředně důkladné zařízení kanceláře Mattušovy. Ale v celku tyto jednotlivosti, spíše jen napověděné než pečlivě prokreslené, zůstávají podružnostmi, marginaliemi a vedlejšími atributy, kterých si umělec i pozorovatel všímají pouze proto, že na nich důvěrným pableskem spočinul odraz osobnosti. * * * Proto zůstával Maxu Švabinskému většinou lhostejný ústroj a kroj jeho modelů. Kdežto na svých velkých komposicích figurálních, ztělesňujících v barevných symfoniích jeho arkadický a tropický sen o ráji pudů a smyslů, se