mohlo ani jinak býti u spisovatelů, z nichž jeden jest málem my tem, kdežto druhý zustává stále živým podílníkem naší přítomnosti. UK. H. Máchy musil výtvarník vyjíti především z niterné koncepce, pro niž se mu přese všecko pídění nedostávalo žadoucí kontroly jeho zevnějším zjevem, a proto v resignaci, jejíž přiznání dlouho oddaloval, spokojil se na konec romantickým typem v dobové dekoraci, promysliv a promítnuv obé po výtvarné stránce do posledních důsledků. Jako literárně dějepisná věda jest i Max Švabinský na závěru vysilující a důvtipné práce přesvědčen, že pravé podoby K. H. Máchy nikdy nepoznáme a nabízí nám proto náhradou skvělou a sugestivní podobu "strašného lesů pána", který již v představách našich otců namnoze zatlačoval skutečnou osobnost svého původce. Pro hlavu Jana Nerudy měl naopak kreslíř grafických i slovesných pomůcek tolik, že stačilo z nich provésti syntésu, a ta se podařila do té míry, že i u N erudových pamětníků zatlačila dosti rychle vzpomínky na rozptýlené rysy živé fysiognomie největšího básníka mezi českými novináři a největšího novináře mezi českými básníky. Imposantní hlava zestárlého, avšak pranic zvětralého spisovatele jest pod svou lví hřívou nabita jiskřivým a výbušným životem, který přímo sálá z jasných očí bystrého pozorovatele pod dokonalým čelem praktického filQsofa. Ač nemohl opominouti N erudova marciálního, masitého a energicky zahnutého nosu, který smyslně větří vůni země a ženy, přece s,oustředi1 zde malíř svou hlavní pozornost na partii kolem očí, spánků a úst, kde se tiše kříží blesky složitého ducha N erudova ... i tento portrét vznikl v spiritualistickém období Maxe Švabinského. Ale i v mysli toho, kdo přilnul k tomuto portrétu vytrvalou láskou, vzniká chvílemi přání, aby byl zralý mistr od něho postoupil ještě k monumentálnějšímu zpodobení Nerudovu, jak se to stalo při Mánesovi: tento křepký, svěží a jímavý výtvor mladosti není ještě dílem defiriitivním. Bedřich Smetana a zvláště František Palacký jsou definitivními díly v nejpřísnějším smyslu slova. Bylo by třeba opsati celé přiznání Maxe Švabinské-