své dílny, odkudž vycházeli lidé, světci, heroové, hledí velký sochař před sebe se směsí klidného sebevědomí a lhostejného pohrdání, vyjádřeného ohrnutím silných, nemluvných úst, jako vůbec spodní část obličeje prozrazuje povahu drsnou a nerů.dnou, nad níž však svítí oči pozorovatele pozorného, klene se mocné čelo, vymodelované bezpečnou, přesnou a skladnou inteligencí. * * * V umění, zkombinovati z kusých pomůcek výtvarných a grafických, slovesných i dokumentárních dávno zmizelou a napolo zapomenutou tvář mrtvých osobností, se cvičil Max Švabinský, jak víme, od mladosti. Dosáh1v ně:n později virtuosity až hravé, sršící duchaplnými rozmary, jak dokazují jeho skupiny básníků a umělců v Representačním domě, podřizující podobiznářskýsvéráz záměrům dekorativním a lehké anachronismy pojetí základní myšlence jednoty českého národního umění. Celá ta jasná vise českého luhu bla žených, koncepcí tak blízká Kollárově Lethe, působí dojmem capriccia, v němž se podělili o úlohy neúnavný tvořitel postav, ~lav a karakteristik s vyna1ézavým režisérem, jemuž není nikdy zle o barevný nápad, dekorační vtip, překvapující kombinaci. Srovnány tyto skupiny se spřízněnými Hynaisovými lunetami z Dvorního divadla vídeňského, na nichž si dali klasické dostaveníčko mistři světového dramatu ze všech dob a koutů mezinárodního vývoje, působí podobiznové fantasie Švabinského jako projevy ostřejší vů1ekarakterisační při slabší stilisační a komposiční vloze; nesmí jich však býti úplně zapomínáno tam, kde se mluví o cílech, které svému podobiznářství vytkl Max Švabinský. Mezi portréty, jimiž po hlavě N áprstkově a prvním ná~rtu Mánesa dostoupilo kombinační umění dušezpytné karakteristiky v rukách Maxe Švabinského svých nesporných vrcholů, náleží k sobě vždy dvojice: N eruda a Mácha, Smetana a Palacký. Podobizny obou básníků, romantika a realisty, jsou ovšem již podle materiálu, o který se mohly opříti, značně různorodé, jak ne-