myslil, dokombinoval, dotvořil monumentálního dřevorytu "ke cti a chvále malíře laureáta českého národa". Orlí pohled dravčí hlavy, povznášející se vysoko nad hejno domácích střízlíků zůstal, a také postoj vychrtlého těla uměleckého hidalga podržel své hrdé vzpřímení, ano, byl v definitivní versi ještě více zdůrazněn ... na obou podobiznách tyčí se před námi a nad námi typický duševní aristokrat zřetelně romantického rodu. Zní to přímo paradoxně, ale dřevoryt z r. 1917 vyniká nad kresbu z r. 1901 tím, že jest zároveň daleko reálnější i ideálnější. Vyšší iluse skutečnosti mánesovské dosáhl Švabinský, zesíliv rysy, kterými se jeho rek řadí již fysiognomicky k uměleckým romantikům a podtrhnuv, s nemalým smyslem pro malebnost, atributy jeho po- . volání: divadelně zdobná úprava účesu, rokokově hravá konvalinka v knoflikové dirce, úzký štětec v protáhlé pravici a paleta na stole, o nějž se vznosný malíř lehce opírá - to vše jsou hodnověrné dokumenty, z nichž vydatně těženo pro duševní karakteristiku. Ale právě v roce utrpení a zkoušek, r. 1917, šlo M. Švabinskému o něco více než o hodnověrnou podobiznu českého malíře ,romantika, byť povahově jakkoliv zajímavého a umělecky sebe hodnotnějšího. Již v domácí tradici rodného Kroměříže našel Švabinský, vedle dvou tvůrců národního programu politického, Palackého a Riegra, tvůrce národního programu výtvarného a po jeho stopách chodil pak i v Praze, posvěcené Mánesovou životní obětí. I neustal, dokud nemohl svým vrstevníkům a pak potomkům odkázati tento monumentálně výrazný portrét Mánesa, hrdiny a vůdce, obětavého průkopníka a věčně mladého pomocníka českého výtvarnictví. Tak na velkém listu, prosyceném vědomím mravní národní odpovědnosti, vlastním letům válečným, stojí, ba, před zraky roste Josef Mánes, duševní bratr Boženy Němcové, umělecký blíženec Bedřicha Smetany, a my, s vděčností k jeho důstojnému následovníku, oslovujeme hrdinu této podobizny s důvěrou a s jistotou: "Manes, manes et manebis." * * * 22