hudební melodii, která z dějů a dokumentů vplývá do jeho duše. Tento jemný intelektuál jest spíše sensitivem než myslitelem a spíše interpretem než kritikem; jeho vláčný a elegantní postoj, jímž se zasvěcené chvíli oddává, prozrazuje rozkošníka poznání s potlačenou energií. Nejsou to dojista hlasy přítomnosti, jejichž vlnění šumí mu vstříc, a mravní imperativy nedoléhají k tomuto hebkému a křehkému umělci detailu a odstínu, jejž také umělec zpodobil lehce a křehce. Max Dvořák, který byl osobním Gollovým žákem, neužil této podobizny náhodou, aby na ní vyložil vysoký stupeň karakterisační vlohy Švabinského, pod jejíž sugescí dokonalé definitivnosti úplně jihne vlastní vzpomínka na podobu nesčíslněkráte viděnou a prožívanou . . Švabinského Goll zůstává přese všecku svou psychologickou intensitu dokonalým gentlemanem, aristokratem uprostřed měšťanské společnosti, elegantním hodnostářem byť bez emblemů; Švabinsk:.ého Šalda, kreslený o sednl let později, není než bytost duchová. Vzrostlá a štíhlá postava básníka-kritika, jejíž nervní křehkost sedadlo sotva svírá, vynořuje se neúplně do světla, které jest úmyslně nahrnuto na její nejduchovnější části, na útlý, hubený, poněkud nachuravělý obličej pohledu ostře soustředěného a na aristokraticky úzkou a dlouhou pravou ruku, jež umdleně a přímo bolestně visí s opěradla sotva napověděné židle. Ačkoliv zevnější zjev Šaldův za plodného okamžiku, kdy se ho zmocnilo ostré a jemné pero kreslířovo, zdánlivě trvá v úplném klidu, přece jest modelován intensivním vnitřním pohybem, který ustavuje výjimečně mocnou duchovost této podobizny; zkoumavým přivřením břitkého pravého oka a nervosním semknutím úzkých rtů se tento niterní pohyb exteriorisuje. Tomu, kdo zná složitou bytost Šaldovu i její podíl v duševních zápasech zvláště tohoto desetiletí; může se dohadnouti, které základní síly ducha uvedly právě jeho nitro v pohyb a zároveň se promítly ve fysiognomii. Naslouchá tu více básník inspiraci chvíle či analysuje, zařazuje a s0udí tu spíše kritik 'myšlenkové prvky, jež naň doléhají? Anebo vystavuje zde především úžasně citlivý a vznětlivý člověk svou celou bytost tomu, co F. X. 20