val jenom útlé, štíhlé, křehké osobnosti, u nichž vnitřní oheň strávil mnoho z těla, u nichž čivy přímo spotřebovaly hmotu, určenou pro svalstvo, u nichž nevýslovně citlivá pleť přilnula přímo takřka ke kostem. Bylo to samozřejmé u osobností, jakými mezi modely Švabinského v této době byli k smrti smutný a v touze po Absolutnu zestárlý Julius Zeyer, chorobouia duševní osamělostí nalomený Otakar Hostinský, do chiliastických snů zapředený a světu se odcizivší básnický stařec Svatopluk Čech nebo i Josef Mánes, až fantomaticky hubený hrdina svého životního přeludu, který tehdy Maxe Švabinského zaměstnával po prvé. Ale tutéž snahu odhmotňující spiritualisace projevoval Max Švabinský tenkráte též na lidech protilehlého tělesného typu, nadaných význačnou hmotností kostry neb svalstva, kteří se nad realitami života opravdu nevznášeli lehce a vzdušně. Tělesná tíže jest odňata dokonale vyvinutému atlétovi mohutných plecí, architektu Janu Kotěrovi, který na mladistvém portrétu Švabinského z r. I900 okazuje jen svou krásnou hlavu s čelem konstruktivního myslitele a s očima snílka. Stejně sochař Stanislav Sucharda, který se i na obraze rozkročil jako statný horák, překonává u Švabinského zajímavou myslivostí těžkopádnost hmotnou mnohem vítězněji než v životě a na svých plastikách. I není náhodou, proč si kreslíř vybral z celé postavy velké české herečky Hany Kvapilové pouze její hlavu, přemodelovanou tvořivým napě.,. tím i mimickou prací tak, že divák úplně zapomínal měšťanské otylosti tváře poněkud všední: zde z hebkého sfumata kresby mocně sugestivní upoutávají nás jenom oči, sklopené pod vlnou citu a krásně zkrojen'á ústa, aby propustila měkkou hlasovou melodii, která přesvědčuje a jímá zároveň: "dívejte se, kudy kráčela ... " N a dvou podobiznách především vyvrcholilo Švabinského spiritualistické a spiritualisující umění tohoto karakteru: na portrétu Gollově z r. 1899 a na portrétu Šaldově z r. 1906. Velký dějepisec, v jehož líci blížící se stáří jenom zjemnilo přirozený a zároveň kultivovaný půvab přízvuku až ženského, mlčí tu ve své lenošce, odsunuté od psacího stolku, jakoby soustřeqěně naslouchal