v V prvních deseti letech tvoření jsou podobizny Maxe Svabinského dopro vázeny lehce vzdušnými a něžně diskretními kresbami a malbami'zvláštního oduševnělého rázu. Tato mladistvá výtvarnická díla, spíšeprogramní než absolutní, ukazují ke spojitosti s anglickým prerafaelismem a místy připomínají také romanticky cítícího mistra Maxe Pirnera, z jehož školy Švabinský vyšel, ale především mluví o vyvinutém subjektivismu svého původce. Ve světě odhmotněném a zbaveném tíže všecko se vznáší a opouští hroudu; smysly slouží výhradně myšlence, která přemáhá skutečnost; zanícený Cit doprovází jasným svým světlem každý projev života, obracejícího se do nitra. Spanilý smutek, který obestírá většinu těchto komposicí, připomíná, že duševní oblast, z níž vstaly tyto křehké postavy a graCiosní skupiny, náleží zádumčivému sklonku unaveného věku. Spiritualistní tucha a romantický sen, vládnoucí v této říši, mají citlivou něhu rekonvalescentovu a bolestný úsměv okřívající mladé rodičky. Šeptá se zde jako v pokoji paCientově, ~ jsou to nějaké vzpomínky na těžké krise, které projevům ukládají užívati sordiny. Takový jest Švabinského jinošský novoidealismus v myšl~nkových skladbách na samém začátku jeho umělecké dráhy. Snad všickni význační duchové dozrávajídho tehdy mladého českého umění musili projíti touto cestou, souběžnou s vývojem novoromantické obnovy západoevropské: Březina jako Sova v lyrice, Šalda jako Gustav Jaroš-Gamma v umělecké a kulturní filosofii, Vít. Novák jako Suk v hudbě, Preisler jako Štursa ve výtvarnictví, Hana Kvapilová v herectví. Pro žádného z nich to nebylo neúrodné a zbytečné období, i když se po něm u nejednoho projevily opačné sklony k smyslnickému kultu těla, požitku, rozkoše, pleti bez ducha a hmoty nevázaně kypící. I na svých podobiznách z tohoto desetiletí vynášíval Max Švabinský své modely rád do duchových oblastí řídčího vzduchu a chladnějšího světla a potlačoval na nich úmyslně všecko, co je spojuje s prostředím světa materiálního. Této své potřebě, odmaterialisovati podobu a spiritualisovati tvář, nepodřizo 18